Offshore-botrány – A kínai média vagy hallgat, vagy a Nyugat összeesküvését gyanítja

Peking – Befolyásos hatalom áll az offshore-botrányt kirobbantó panamai iratok kiszivárogtatása mögött – írta a Global Times című angol nyelvű kínai napilap, amely a nyugati médiát cinkossággal vádolja a “leleplezésekben”.

Az újság keddi szerkesztőségi cikke egy szóval nem tesz említést arról, hogy a nyilvánosságra került dokumentumok szerint jelenlegi, illetve volt kínai vezetők hozzátartozói is érintettek az offshore ügyletekben. Mindközben kínai informatikusok hada dolgozik azon, hogy a kínai vezetők érintettségéről szóló hírek ne juthassanak el Kínába.

A Mossack Fonseca panamai ügyvédi irodától kiszivárogtatott és számos nyugati médium bevonásával nyilvánosságra hozott információk szerint offshore cége volt a kínai államelnök sógorának. Teng Csia-kuj nevét 2009-es hivatkozással két vállalat nevéhez kötik, de azok tevékenységi köre nem ismeretes. 2012-ben, amikor Hszi Csin-pinget pártfőtitkárrá választották, nővére férjének offshore cégei már nem voltak aktívak.

A listán szerepel az egykori miniszterelnök, Li Peng lánya, a népfront volt országos elnökének, Csia Csin-lingnek az unokája, valamint az éppen korrupciós ügyek miatt életfogytig tartó börtönbüntetését töltő volt csungkingi párttitkárhoz, Po Hszi-lajhoz köthető személy is. A BBC a jelenlegi politikai csúcsvezetés további két tagjának, Csang Kao-linek és Liu Jün-sannak rokonait is azonosította a panamai listán szereplő nevek között.

A kínai állami média egyáltalán nem, vagy csak kivonatosan foglalkozott a kiszivárogtatott dokumentumokkal és az azokat kísérő visszhangokkal, míg néhány más sajtótermék szóba hozta Vlagyimir Putyin orosz elnök és David Cameron brit miniszterelnök érintettségét.

A kínai internetes keresők a “Panama Papers” kifejezésre nem hoznak találatot, a mikroblogokat ugyancsak rendszeresen átfésülik, a témában született bejegyzések százait törölték a cenzorok, de ettől függetlenül több továbbra is fellelhető közülük.

Az angol nyelvű kínai médiában helyenként fel-feltűnnek a panamai iratok, köztük vannak olyan cikkek, amelyek a kínai politikusokhoz köthető szálakra is utalnak.

A hongkongi South China Morning Post című lap említést tesz arról is, hogy az akciósztár Jackie Chan hat offshore vállalathoz köthető, de idézi a nemzetközi oknyomozó újságírókat tömörítő szervezetet (ICIJ), amely szerint más Mossack Fonseca ügyfelekhez hasonlóan nem áll rendelkezésükre bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a vállalatokat szabálytalan ügyletekhez alapították. A hongkongi lap utalt arra is, hogy a kínai vonatkozású offshore cégekkel, köztük az elnök sógoráéval, 2014-ben már részletesen foglalkoztak.

A Global Times úgy vélte: a nyugati média kisajátítja magának az effajta kiszivárogtatások értelmezését és elemzését, és arra használja fel, hogy negatívan befolyásolja a közvéleményt olyan geopolitikai “ellenfelekkel” szemben, mint például Vlagyimir Putyin.

A lap megjegyezte azt is, hogy szerinte ezekben a leleplezésekben Washingtonnak meghatározó befolyása van, ami azt is jelenti, hogy míg az Egyesült Államokra gyakorolt kedvezőtlen hatásokat képes minimalizálni, másokat a nemzetközi figyelem középpontjába állít.

– MTI –








hirdetés