Nyomás, ki a szabadba!

Akt.:
A futás kedvelt sportág télen is
A futás kedvelt sportág télen is - © Fotó: Matey István
Debrecen – A szabadtéri testmozgásról a téli időszakban sem kell lemondanunk, sőt jótékony hatásait is érezhetjük.

Télen hamarabb sötétedik, ezért az emberek hajlamosak begubózni, bezárkózni. Ez sok esetben akár depresszióval és szorongással is társul, éppen ezért rendkívül fontos, hogy télen is mozogjunk, lehetőleg a szabadban – mondta dr. habil Balogh László, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézetének (DESOK) igazgatója, hozzátéve, mindez a fénnyel is összefüggésben van.

Fény helyett

Kifejtette, reggelente is azért ébredünk fel, mert elkezdenek különböző hormonok termelődni a szervezetben, amelyek a fény érzékeléséhez kapcsolódnak. Télen azonban híján vagyunk a napfénynek, a jó hír viszont az, hogy ezeket az örömhormonokat fizikai aktivitással is „előcsalogathatjuk.”

– Amikor elkezdünk mozogni, akkor többek között dopamin és szerotonin is termelődik, melyek az úgynevezett boldogsághormonok. Ehhez nincs szükség napfényre, hiszen a mozgás olyan csodálatos dolog, hogy automatikusan beindul az örömhormonok termelése – hangsúlyozta a szakember. – A búskomorságot, depressziót és szomorúságot kiválthatjuk a testmozgással. Így nemcsak a testi, fizikai állapotunkért tudunk tenni, hanem a lelki jólétünkért is – tette hozzá.

Jótékony hatások

Éppen amiatt azonban, hogy télen minden sötét és komor, rendkívül nehéz az embernek rávennie magát, hogy mozgásra adja a fejét.

Mindig az első lépés a legnehezebb. Az embereknek le kell rombolniuk a gátat a fejükben, és rá kell venni magukat a mozgásra. Amikor már elkezdjük, és a szervezetünk alkalmazkodik a testedzéshez – az örömhormonok termelése is megindul –, akkor már nyert ügyünk van.”

Balogh László hozzátette, a szabadtéri testedzésnek számos előnye van. – Debrecenben a Nagy­erdő vagy akár a kertvárosi részek is ideális terepek a mozgáshoz. Sokan éppen télen mennek a fitnesztermekbe, mert kint rossz idő van. Azonban a szabadtéren végzett testedzésnek számos előnye van élettani szempontból. Természetesen, vannak alapfeltételek, melyekre mindenképpen figyelni kell – hangsúlyozta.

Ne túl melegen

– Ha kimegyünk sportolni a szabadba, nem szabad túlöltözködni. Az edzéshez véletlenül se úgy öltözzünk fel, mintha sétálni mennénk a városba. Általában alulra kettő, felülre három réteg ruhát vegyünk fel. Ez az időjárástól függ, de felülre mindig javasolt plusz egy réteg – emelte ki. A szabadtéri mozgáshoz leginkább a technikai (műszálas) ruházat alkalmas. Ezek szellőznek, lélegeznek, és elvezetik az izzadságot. A hidegben különösen vigyázni kell a fejre és a kezekre, mert ezeken a testrészeken a legnagyobb a hőleadás. A kihűlés veszélyét megelőzve ezért sapka és kesztyű viselete javasolt. Nagyon hidegben lehet arckrémet is használni, de vigyázni kell, nehogy a krém a szemekbe kerüljön. – Mínuszban ugyanúgy ki lehet menni sportolni. A hideg és száraz időjárás a legkedvezőbb, mert ekkor kevesebb az esélye a baktériumok, vírusok megjelenésének – mondta. Hozzátette, télen a felső légúti betegségek gyakrabban fordulnak elő, két okból. Egyrészt, a már legyengült immunrendszer terhelés hatására könnyebben betegszik meg, másrészt, pusztán a hideg belégzése miatt. Utóbbit ki lehet védeni például azzal, ha a szánk elé sálat teszünk. Sokakban felmerül a kérdés, hogy betegen szabad-e sportolni? Balogh László elmondta, ha nincs láz és jelentős gyulladás, akkor a mozgás gyógyír lehet. Láz és gyulladás esetén azonban kerülendő a testmozgás, hiszen akkor még inkább megbetegedhet az ember.

Rendkívül fontos, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk a bemelegítésre is, ugyanis a szív-keringési és légzőrend­szer viszonylag könnyen adaptálódik a terheléshez hidegben is, ellenben az izmoknak, ízületeknek több idő kell.

Langyosan vagy melegen

A folyadékpótlás természetesen télen is ugyanúgy kardinális pontja a testedzésnek.

– Sportolás közben, kint a hidegben langyos vagy meleg italt igyunk. Testsúlykilogrammonként 40 milliliter az ideális – mondta a szakember.

A természet lágy ölén

– Ahhoz, hogy a hidegben energiát nyerjünk, több kalóriára van szükség, mintha egy kellemes hőmérsékletű teremben sportolnánk. Éppen ezért, aki a szabadban mozog, több kalóriát éget el, azonban az egyénfüggő, hogy ki mennyivel többet – hívta fel a figyelmet Balogh László, hangsúlyozva: az izzadás mennyisége nem egyenesen arányos az elégetett kalóriák számával. Elmondta, a természetben ráadásul változatos terepviszonyok között lehet edzeni akár Debrecenben is. Tökéletes alkalmak a szabadtéri mozgáshoz az erdei kirándulások, ám aki a hegyekbe vágyik, a Zempléni-hegység vagy a Mátra sincs messze.

HBN–VK