Nézőpont: Kulturális kötéltánc

Nézőpont: Kulturális kötéltánc
© Fotó: HBN archív
Sajátságos műfaj a műtárgy-kereskedelem. Kell hozzá egy eladó és egy vevő, s természetesen a műalkotás. Utóbbi általában egyedi, így nagyon nehéz bármihez is mérni, de a szakértők rendre megteszik, különben nem jönne létre az üzlet. Ám ezzel még nem vezet egyenes út a megegyezéshez, mert az értékesítési, illetve a vételi elszántság komoly alkudozási alapot jelenthet. Egy ideje ez folyik a Golgota körül, a Munkácsy-trilógia kulturális kötéltánc tárgya lett. Égerházi Péter írása.


Nehéz eldönteni melyik fél blöfföl jobban, a vételi szándék viszont erősebbnek látszik, ami – a műtárgyüzlet törvényszerűségei alapján – felerősíti az értékesítési hajlandóságot is, egyben biztosabb alkupozíciót nyújt az eladónak. Csakhogy a megmerevedett álláspontok egy idő után a megegyezést teszik kétségessé. Ebben a helyzetben lépett váratlant az állam, amikor védetté nyilvánította a Pákh Imre tulajdonát képező, de még a Déri Múzeumban látható Golgotát, vagyis időt nyert a további alkudozáshoz. Merthogy tovább fog folyni, arra szinte mérget lehet venni.
Most az eladó alkupozíciója gyengült, így várható, hogy engedni fog, még ha állítja is, hogy az ígért 6 millió dollárnál többért vásárolta a képet. Csakhogy ne feledjük, a Hamilton Galéria 5,7 millióval is beérte a trilógia másik darabjáért, a Krisztus Pilátus előtt-ért!

– Égerházi Péter –








hirdetés