Német pilóták is csatlakoznak a Ryanair-dolgozók pénteki részleges munkabeszüntetéséhez

Akt.:
Brüsszel – Német pilóták is csatlakoznak a Ryanair ír diszkont légitársaság dolgozóinak több országra is kiterjedő pénteki részleges munkabeszüntetéséhez, amely miatt a legfrissebb hírek szerint 250 járatot töröltek Európa-szerte – jelentette be a Vereinigung Cockpit (VC) szakszervezet.

A társaság németországi pilótáinak érdekképviseleti szervezete 24 órás sztrájkot hirdetett péntek hajnali 3 órai kezdettel.

“Nem érkezett kedvezőbb javaslat az utolsó iparági fellépés, 2018. szeptember 12. óta. Eddig nem született megállapodás a Ryanair és a VC között” – hangsúlyozták a közleményben.

Ezzel párhuzamosan a cég mintegy ezer német légiutaskísérőjét képviselő Verdi szakszervezet is arról számolt be, hogy fontolgatják a csatlakozást az akcióhoz.

A friss hírek szerint 250 pénteki járatát kényszerült törölni a Ryanair a belga, holland, német, olasz, portugál és spanyol légiutaskísérők sztrájkja miatt. Ez a társaság aznapi 2400 járatának közel 10 százaléka. A 24 órás munkabeszüntetést meghirdető szakszervezetek azt közölték, hogy havonta megismétlik az akciót, amíg a cég nem teljesíti követeléseiket.

A belga sajtó a Ryanair tájékoztatására hivatkozva arról számolt be csütörtök délután, hogy a még korábban bejelentett hatnál lényegesen több, 20-25 belgiumi járatot fognak törölni. A Ryanair honlapja szerint a budapesti járatok nem érintettek.

Marianne Thyssen, az Európai Bizottság foglalkoztatásért felelős tagja szerdán Michael O’Leary-vel, a Ryanair vezérigazgatójával egyeztetett Brüsszelben, akit az uniós szabályozás betartására szólított fel, valamint arra, hogy a cég azokban az országokban kössön munkavállalói szerződést az alkalmazottaival, ahol élnek. Jelenleg a légitársaság ugyanis dolgozóinak egy jelentős részét papíron Írországban foglalkoztatja, ami kedvezőtlen a számukra.

“Az uniós jog tiszteletben tartása nem olyasmi, amiről a dolgozóknak tárgyalniuk kellene, és nem is olyasmi, ami országonként eltérhet. Nem vagyok a Ryanair vagy a fapados üzleti modell ellen, de a nagy sikerrel nagy felelősség is jár. A belső piac nem valamifajta dzsungel: világos szabályok vonatkoznak a munkaerő mobilitására, a dolgozók védelmére” – szögezte le Thyssen.

O’Leary a találkozó után “irrelevánsnak” nevezte a bizottság követelését, mivel – mint közölte – már felajánlotta a szakszervezeteknek a szerződések ilyen irányú módosítását.

A CNE belga szakszervezet ugyanakkor jelezte: ez valóban így történt, de a változtatás csak 2020 márciusától lépne életbe és csak a munkavállalók felét érintené.

A személyzet a munkakörülményekre panaszkodik. Állításuk szerint az ivóvízért is fizetniük kell a fedélzeten, betegszabadságra pedig kizárólag akkor mehetnek, ha személyesen jelennek meg az orvosi igazolással.

– MTI –