„Néma járvány” a csontritkulás

Akt.:
Napi két-három deci tej elfogyasztásával sokat tehetünk egészségünkért. Jól tudja ezt Kalmár Klió Nelli is
Napi két-három deci tej elfogyasztásával sokat tehetünk egészségünkért. Jól tudja ezt Kalmár Klió Nelli is - © Fotó: Ádám János
Miskolc – Napi egy pohár tej, fél óra séta, és elkerülhetjük a reumatológust. Interjú: Flórián Ágnes reumatológus főorvossal.

Amikor reumát említünk, általában az időskori, kopásos megbetegedésekre gondolunk. Pedig a fiatalabb korosztályban is vannak gyulladásos ízületi betegségek, amelyek reumatológiai, ízületi panaszokkal jelentkeznek, miközben ezeknek a megbetegedéseknek a háttere egy autoimmun megbetegedés. Az időskori, kopásos megbetegedés a korral együtt járó porcszövetek degenerálódása, a porc kopása, elvékonyodása. Erről is beszélgettünk Flórián Ágnes főorvossal a miskolci Szent Ferenc Kórház Reumatológiai Osztályán.

Sokan keresik fel önöket csontritkulással?

Igen, főleg a nőket érinti, de a férfiakat sem zárhatjuk ki: három betegből egy férfi. Tehát a férfiaknál is gondolni kell erre a megbetegedésre. Különösen, ha kis erőbehatásra csonttörés következik be. Csontritkulás esetén elég egy rossz lépés, és eltörik a bokája, a lába, egy tüsszentés miatt összeroppan a csigolya. Vagy gyakori a csuklótörés. Ha 5o–6o év közöttieknek egy sima elcsúszásnál eltörik a csuklója, akkor gondolni kell a csontritkulásra.

Van előzménye, tünete a csontritkulásnak?

Ez egy „néma járvány”, nincs tipikus tünete, ami felhívná a figyelmet. De vannak rizikófaktorok. Ha anyai ágon volt combnyaktörés, akkor a lány gyermeknél öröklődhet. Nem a combnyaktörés, hanem a csontritkulás.

Megelőzhető sok kalcium, tejtermék fogyasztásával?

Mindenképpen segít a kalciumbevitel. Készültek felmérések gyermekeknél, és sajnos az derült ki, a hogy 14–16 éves korosztály nem fogyaszt elég kalciumot. Napi 1200–1500 milligram bevitele lenne szükséges ebben a korban, de elkeserítő volt, mennyire kevés tejet, tejterméket, sajtot fogyaszt ez a korosztály. A felmérésben szereplő tizenévesek 500 milligrammot sem visznek be naponta. Pedig ebben a korban a legintenzívebb a csontok fejlődése. Ilyenkor alakul ki a csonttömeg, amit a magunkkal hozott génekkel együtt a táplálkozással alakítunk. Ha hiányzik a bevitel, és mozgásszegény az életvitel, akkor ez egyenes út a reumatológiára.

A mai táplálkozástudománnyal foglalkozók között sokan egyenesen tiltják a tejfogyasztást…

Egy kicsit túl van lihegve a tej, a tejtermék mellőzésére biztató étrend. A napi két-három deci tej elfogyasztása nagyon fontos lenne minden felnőtt számára. Ha valaki egy litert inna naponta, akkor a napi kalciumszükségletét fedezné vele. De ennyit azért mi, reumatológusok sem ajánlunk, a vérzsírok szempontjából nem előnyös. Akinek tej intoleranciája van, még mindig fogyaszthat sajtot, kefirt és más tejterméket.

A kalcium szintje mérhető a szervezetben?

Igen, a kivizsgálások során mérjük a kalcium és a D-vitamin szintjét. Egy figyelemfelkeltő adat: a populáció 80 százaléka D-vitamin-hiányos. A D-vitamin-szintézis egy nagyon összetett dolog, és ha ősszel-télen már nem kapunk annyi napfényt, rögtön csökken a szint a szervezetünkben.

Kiknek javasolt a D-vitamin szedése?

Mindenkinek. A szervezetünkben 30 éves korunk után már folyamatosan csökken a D-vitamin szintje. Télen különösen pótolni kell. Napi 2000 egységet kellene a szervezetünkbe juttatni.

Nem lehet túladagolni?

A D-vitamint nem lehet túladagolni. A mai tudásunk szerint a szervezetünkben nemcsak a csontjainknak van rá szüksége, segít az immunrendszerünknek, tumor-ellenes hatása van és csökkenti a vérnyomást. Emlődaganatoknál nagyon jó hatást fejt ki, kardiovaszkuláris hatása is jó, emellett csökkenti a koszorúér megbetegedéseket. Sokkal összetettebb a hatása, mint amit eddig tudtunk.

Beszélgetésünk elején a porckopásokról is szót ejtettünk…

Idősebb korban különösen gyakori az előfordulása. Ha nagy a kopás, csak a műtét segít. De a műtöttekre is vonatkozik, hogy továbbra is mozogni kellene, sétálni. Amikor reggel nehezebben indulunk el, kis fájdalmat érzünk a derekunkban, csípőnkben, gondolkodjunk el, mi lehet az oka. Keveset mozgunk? Felszedtünk néhány kilót? Mert a testünk váza, az ízületeink megsínylik a súlygyarapodást.

A rendszeres mozgás segíthet?

Nagyon fontos lenne, hogy mindenki rendszeresen mozogjon, például sétáljon egy félórát naponta. Sok évi tapasztalatból mondom, hogy aki megfogadja a tanácsot, és valóban rendszeresen mozog, sétál, javítja a kondíciókat.

B.Tóth Erika