Nem kínlódunk a szálkával, inkább megvesszük a kész halat

Akt.:
A háziasszonyok többsége nem szívesen bíbelődik az élő hallal
A háziasszonyok többsége nem szívesen bíbelődik az élő hallal - © Illusztráció: HBN-archív
Hortobágy, Hajdúszoboszló – A Hortobágyi Halgazdaságból az értékesített halmennyiség közel fele feldolgozva kerül ki.

A tógazdaságok vezetőinek a rémálmaiban egy visszatérő momentum biztosan szerepel, mégpedig az immár nyolc éve gyakorlatilag változatlan tóparti átadói ár. Mondják is, hogy a nettó 550-600 forintos árakkal nincs mit dicsekedni.

Növekvő eladások

Simon Károly, a Hortobágyi Halgazdaság Zrt. nemrégiben kinevezett vezérigazgatója kifejezetten optimista az idei karácsonyi szezonjukat illetően; ráadásul a fiatal topmenedzser nem gondolja azt, hogy a kincstári optimizmus beszélne belőle, amikor a remélt forgalmi adataikról beszél. „Sokkal több halat sikerült eladni, mint az elmúlt években, ráadásul a növekmény a hazai és az exportpiacokon is megmutatkozik. A román és a lengyel partnereink is egyre növekvő vásárlási igénnyel jelentkeznek, összességében mintegy 10-15 százalékkal tudtuk növelni az értékesített hal mennyiségét. A mennyiség persze fontos, de legalább ennyire lényeges az, hogy az eladásaink közel felét a feldolgozott termékek teszik ki. Nincs mese, a mai háziasszonyok már nem szívesen kínlódnak otthon az élő hallal, nekünk pedig a fogyasztási trendek változásaihoz igazodni kell” – fogalmazott a vezérigazgató, hozzátéve, hogy bár az egy főre jutó belföldi halfogyasztás néhány százalékkal nőtt, a jelenlegi négy kiló körüli mennyiséggel még mindig a sor végén kullogunk.

Csak a fele magyar

Ráadásul ennek csak a fele magyar hal, a többi mindenféle tengeri herkentyű. A Hortobágyon tehát megtalálták a jövőbe mutató irányt, ami nem lehet más, mint a folyamatos innováció, a kutatás-fejlesztés, melynek révén a feldolgozott termékeik hányada tovább nő. – Hosszabb távon azt tervezzük, hogy betörjünk az iskolai menzákra. Ehhez nem kell más, csak szálkamentes, ízletes és gyorsan elkészíthető félkész- és késztermékek, megfizethető áron. Ezt így kimondani persze könnyű, de a megvalósításán a kollégáimmal még dolgozni kell egy kicsit – mondta a vezérigazgató, akinek nagy bánata viszont, hogy a tóparti átadói árak immár nyolc éve gyakorlatilag változatlanok.

Azok a fránya árak

Ezzel (mármint az alacsony tóparti átadói árakkal) a hajdúszoboszlói Bocskai Halászati Kft. ügyvezető igazgatója sincs kibékülve. Horváth Ferenc úgy fogalmazott, hogy ha az utóbbi időben minimális mértékben nőtt is idehaza a halfogyasztás, a növekmény sajnos nem a minőségi magyar halak, hanem az egzotikus tengeri halak iránti fogyasztói igényben mutatkozik meg. Nekik feldolgozott termékeik nincsenek, bár az ügyvezető szerint igény lenne ilyenekre. „A félkész- és késztermékek esetében egyetlen komoly korlát létezik, ez pedig az élőhalhoz képest jóval magasabb ár” – fogalmazott az ügyvezető. Az ő cégük abban a tekintetben kuriózumnak számít, hogy a karácsonyi szezon előtt az egész évi forgalmuknak csupán a 20-25 százalékát bonyolítják. A miértre az igazgató teljesen logikus magyarázatot adott: míg régen ilyenkor szezonban volt a legdrágább a hal, a multik ma már behívó terméknek tekintik, és ennek megfelelően nyomott áron kínálják. Ezért ők inkább nyáron próbálnak nagyobb volumenű haltól megszabadulni, amikor magasabb az ára.

– Petneházi Attila –


Már gyermekkorban is…

– A szív- és érrendszeri problémák megelőzése érdekében fontos lenne, hogy már gyermekkorban is heti egy-két alkalommal halétel kerüljön az asztalra, hiszen kedvező zsírsav-összetételén túl, a halak teljes értékű fehérjét, számos vitamint és ásványi anyagot is tartalmaznak, ráadásul könnyebben emészthetőek és nagyon ízletesek – mondja Varga Anita, aki a Kapj rá! kampány dietetikusaként is igyekszik tenni a hazai halfogyasztás népszerűsítéséért. Van miért kampányolni, hiszen Magyarországon a felnőtt nők 62 százaléka, míg a felnőtt férfiak 67 százaléka (összesen ötmillió ember) elhízott vagy túlsúlyos.








hirdetés