Nem felejtették kint a jelzőtáblákat

Akt.:
A forgalomirányító kellékeknek a műszaki átadás-átvételig kell maradniuk
A forgalomirányító kellékeknek a műszaki átadás-átvételig kell maradniuk - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Idén két közúti munkás is életét vesztette az autósok figyelmetlensége következtében.

  • Olvasóink szerint még akkor is kint vannak a debreceni 47-es főút felújítása után a sebességkorlátozó táblák, amikor már nem folynak ott munkák.
  • Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője erre azt közölte: az úton zajló munkák folyamán alkalmazandó ideiglenes forgalomszabályozás alapjait az úgynevezett Útügyi műszaki előírások tartalmazzák. Eszerint a műszaki átadás-átvétel megtörténtéig a felújításban érintett szakasz munkaterületnek számít, így ott minden esetben szükséges a sebességkorlátozás.
  • A szakember kitért arra is, hogy a KRESZ betartása minden közlekedő számára kötelező. A megszegéséből fakadó hatósági szankcióval szemben kártérítési igény nem érvényesíthető.

Néhány olvasónk arra panaszkodott nálunk, hogy még akkor is kint vannak a debreceni 47-es főút, (Mikepércsi út) felújítása után a sebességkorlátozó táblák amikor már nem folynak ott munkák.

Korlátozni muszáj

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője azt közölte, hogy az úton folyó munkák során alkalmazandó ideiglenes forgalomszabályozás alapjait az úgynevezett Útügyi műszaki előírások tartalmazzák. Eszerint a műszaki átadás-átvételéig a felújításban érintett szakasz munkaterületnek számít, így ott minden esetben szükséges a sebességkorlátozás.

kfFotó: Molnár Péter

Pécsi Norbert Sándor szerint sok esetben, bár úgy tűnhet egy-egy felújításkor, hogy a munkák nagy része már befejeződött, de ha például még nincsenek felfestve a végleges burkolati jelek, az út menti területek – a padka, a rézsű –, útcsatlakozások nem készültek el, gépmozgások is lehetnek. Vagyis addig munkaterületről beszélhetünk. Így szó sincs kint felejtett táblákról, azok az úton közlekedők és a munkaterületen dolgozók testi épségét védik – írta a szakember. Arra a felvetésünkre, hogy a rendőrség az ilyen „kint felejtett” jelzőtábláknál gyakran bünteti a gyorsan hajtó autósokat, Pécsi Norbert Sándor kifejtette: sajnálatos, hogy az autósok nagy része nemcsak a munkaterületen, hanem egyéb szakaszokon sem tartja be a sebességhatárokat. (A mostani esztendő első negyedévében a személyi sérüléses balesetek 34 százaléka gyorshajtásra vezethető vissza.)

Hozzátette: a közlekedők figyelmetlensége miatt gyakran éri személyi sérülés a munkaterületen dolgozó szakembereket. Az elmúlt fél év során két ilyen halálos kimenetelű baleset is történt, méghozzá az M0-s autóúton. Emiatt a Magyar Közút arra kéri az autósokat, hogy tartsák be a munkaterületek melletti sebességkorlátozásokat, hiszen a figyelmeztetések nem véletlenül vannak kint.

Büntetési területek

Néhány száz méternyi munkaterületen mindössze másodpercekben mérhető az az idő, amit azzal nyernek, ha gyorsabban hajtanak. Viszont minél nagyobb sebességgel közlekednek, annál nagyobb a baleset esélye”

– hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője arra is kitért, hogy a KRESZ előírásainak betartása minden közlekedő számára kötelező. Az annak megszegéséből fakadó hatósági szankcióval szemben kártérítési igény pedig nem érvényesíthető.

OCs


Kövesse élőben a debreceni közlekedési helyzetet a Waze térképének segítségével: