Nem aranybánya a trafik

Akt.:
Molnár Miklós szerint nem a megfelelő termékskálát kínálják a trafikok
Molnár Miklós szerint nem a megfelelő termékskálát kínálják a trafikok - © Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – A tulajdonosok szerint a kiegészítő termékek forgalmazása kompenzálja a veszteségeket.

Máról holnapra élnek a trafikosok – hallottuk több koncessziótulajdonostól is. Iparági forrásaink szerint a megyeszékhelyen három-négy dohányárudának megy igazán jól, közülük azonban többnek is költöznie kellett. Május 30-án ugyanis lejárt annak a törvénynek türelmi ideje, amely értelmében a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekben, illetve a benzinkúton immár nem működhetnek. A módosítást – sajtóhírek szerint – a kevéssé sikeres trafikosok lobbizták ki, ugyanis a forgalom jelentős része ezekben a koncessziókban csapódott le.

A jogszabály-módosítás a megyében összesen hét dohánytermék-kiskereskedőt érintett – tudtuk meg a NAV Észak-alföldi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatóságának sajtóreferensétől. Dr. Kiss Nóra azt írta, hogy négy benzinkúton, három pedig bevásárlóközpontban üzemelt. Öt kezdeményezte telephelyének módosítását, egy a tevékenysége szüneteltetését kérte, egy azonban jogszerűtlenül maradt az egyik benzinkúton – közölte. A trafikok egy éve, július 1-jén nyitottak meg. A tapasztalatok azonban vegyesek, a működtetés a közhiedelemmel ellentétben korántsem mindenkinek sikertörténet.

Egymáshoz túl közel

– A trafikosok többsége hitelből fedezte az üzlethelyiség kialakítását, valamint a 10 millió forintos árukészlet beszerzését. Ha egy tulajdonos, mondjuk 5 millió forint értékben árusít egy hónapban, a 10 százalékos árrés miatt 500 ezer forint a nyeresége. Ebből nullszaldósra sem lehet kihozni a működést, hiszen a hitelt törleszteni, az alkalmazottakat, a rezsit pedig fizetni kell – magyarázza Molnár Miklós, akinek az Újkertben van üzlete. Mint mondja, tud olyan trafikosról, akinek havonta 200-300 ezer forint a vesztesége. Debrecen kapcsán azt jegyezte meg, hogy nincs annyi nagy forgalmú hely, ahány koncessziót kiosztottak. Van, ahol az okoz problémát, hogy túl közel kerültek egymáshoz az egységek.

Nem ez azonban az egyetlen oka annak, hogy a dohányboltok egy része rosszul megy, hiszen a feketepiac is virágzik. Egy másik debreceni koncessziótulajdonos – aki neve elhallgatását kérte – azt mondta, mára a tavaly nyári nyitáshoz képest mintegy 40 százalékkal esett vissza a forgalma. – A vásárlóktól tudom, hogy feketén 4 ezer forintért egy kiló vágott dohányt is be lehet szerezni. Ezzel szemben a trafikban 3500 forintért csak 140 grammot kapnak – jegyezte meg. Mint mondta, az ellátással sincs minden rendben. Amikor például valaki nagyobb mennyiségű dohányt vásárol, előfordul, hogy napokig, hetekig nincs abból a típusú cigarettából. Ez a falvakban még nagyobb gond, mivel van olyan beszállító, amelyik oda havonta egyszer tér be.

HBN-SZZSL

A cikk folytatása a Napló hétfői számában olvasható.