Ne a szerelmétől tanuljon vezetni

Finoman szólva nem egyöntetű annak az elképzelésnek a fogadtatása az autósiskolai vezetők körében, ami arról szól, hogy júliustól az elméleti képzésben engdélyeznék az interneten keresztüli távoktatást (e-learning). Ugyanakkor a családi oktatás esetleges engedélyezését valamennyien életveszélyesnek tartják.

Egyenlő a nullával

Czuprik András debreceni iskolavezető egyenesen úgy fogalmazott, hogy a távirányításos oktatás egyenlő a nullával. „Az oktató a személyes példájával nem tud hatni a tanulóra, pedig a járművezető-képzésben a pszichológiai szempont nem elhanyagolható.

Hallottam már olyat, hogy valaki távoktatással levizsgázott, de két hét múlva el is felejtette a tanultak nagy részét. Kérdem én: akkor a gyakorlatban hogy fogja hasznosítani?! És azzal a tanulóval mi lesz, akinek otthon nincs számítógépe, vagy nincs pénze arra a berendezésre, aminek a segítségével részt tud venni konferencia-beszélgetéseken” – sorolta kifogásait a szakember.

Náluk a korábbi 800-1000 tanuló helyett tavaly már csak 300-an szereztek jogosítványt, és (mint mondta) sokan még magát a jogosítványt is alig tudják kifizetni. A családi oktatás esetleges bevezetének veszélyét egy konkrét példával próbála érzékeltetni. – Van ismerősöm, aki a hetvenes években vizsgázott, de nem merne elmenni vizsgázni, mert azóta KRESZ-könyvet nem látott. Semmi szükség arra, hogy a tanuló az apjától vagy a férjétől egy sor rossz beidegződést ellessen. Így is sok a baleset”.

Akár jó is lehet

Némileg megengedőbb a tervezett változtatások kapcsán Cseresnyés László, a Berton Autósiskola vezetője, bár a családi oktatás engedélyezését maga is eretnekségnek tartja. A távoktatás azonban szerinte jó lehet, ha tényleg olyan feltételrendszerben, ellenőrízhető módon működik, mint ahogy az le van írva.

„Témakörönként beszámolási kötelezettség van, és ha tényleg a valós tudást tudjuk majd lemérni, az egy jó dolog. Fontos lenne, hogy tényleg csak a megfelelően felkészült hallgatókat bocsássuk vizsgára. Nálunk a hagyományos tematika is eredményes, de a megfelelő feltételek tejesülése esetén nem vagyunk a változtatás ellen” – jelentette ki, hozzátéve: a családi oktatással az a fő gond, hogy nem mindenki képes megfelelő módon átadni a szaktudását a gyerekének vagy a házastársának, viszont az ilyen szituáció rengeteg konfliktus forrása. Szerintem mindenki tudna példát mondani arra, hogy a barát a barátnőt tanította vezetni a dűlőúton, de csak sírás meg veszekedés lett a vége. HBN–PA


Tervezett változtatások

  • Elméleti képzés távoktatásban
  • Képzési engedély kiadható lenne csak elméleti vagy gyakorlati oktatásra
  • Az iskolák működési engedélyét országos szintűre terjesztenék ki