Ne a Facebookon kapáljanak a vidéki diákok!

Jó traktorosra szükség van. Felvételünk egy áprilisi szakmai versenyen készült Hajdúböszörményben
Jó traktorosra szükség van. Felvételünk egy áprilisi szakmai versenyen készült Hajdúböszörményben - © Fotó: Matey István
Berettyóújfalu – A tangazdaságok „ramaty állapotban” vannak a helyettes államtitkár szerint.

„A gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat az formál” – Tessedik Sámuel ezen gondolata lett a mottója a Földművelésügyi Minisztérium által készített Tessedik Sámuel Agrárszakképzési Koncepciónak. Célja az agrárszakképzés rendszerének megújítása az agrár- és élelmiszergazdasági ágazat sajátosságainak a figyelembevételével, az ágazat területén a duális képzés erősítése és a szakképzési rendszer fejlesztése.

Legyen vonzó

Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár a közelmúltban Berettyóújfaluban mutatta be szakmai megbeszélésen a koncepciót. Szerinte vonzóvá kell tenni az agrárképzéseket, ez a legfontosabb feladat. – Aprólékos munkára van szükség, mert jelenleg nincs olyan eszközünk, ami azonnali eredményt hoz. De az már eredmény, hogy megvan a képzés jogszabályi háttere, a kormány pedig áprilisban elfogadta a Tessedik-koncepciót. Bizonyára vannak, lesznek, akik a családi gazdaságokat át akarják venni – fogalmazott.

– Szükség van jó traktorosokra például, s ha a család úgy okoskodik, hogy a gyereknek van egy kis műszaki érzéke, a többit, amit a gazdaságról tudni kell, meg otthon megtanulja, kiváló választás a mezőgazdasági gépész szakma. Én még a mezőgazdaságban nőttem fel, de sajnos a vidéki gyerekek jelentős része otthon már csak pázsittal meg tujával találkozik az udvaron, és legfeljebb a Facebook farmján kapál… Emellett miért is fontos az agrárképzés professzionális szintre emelése? A környezettudatosság, az egészséges, biztonságos, ellenőrzött élelmiszerek miatt – mondta a helyettes államtitkár.

A Kárpát-medence hasonló intézményeivel erősítenék a kapcsolatot, sőt hároméves állattenyésztő képzés újraindításán is gondolkodnak. A szaktárca saját forrásaiból, illetve póttámogatásokból próbál fejleszteni, és oktatási céllal állami földek bérbeadása is folyamatban van.

– A tangazdaságok jó része ramaty állapotban van. Természetesen nem tudunk az összesbe drága gépeket vásárolni, de szeretnénk elérni, hogy például a térség gépforgalmazói, nagygazdái időnként kölcsön adjanak egy-egy korszerű mezőgazdasági gépet, hogy azon gyakorolhassanak a diákok – mondta Román István.

HBN–BB


Áttérés a duális képzésre

Az agrárképzésben is áttérnek a duális képzésre. A tanulók a szakmai, elméleti ismereteiket az iskolában sajátítják el, gyakorlati oktatásuk pedig a gazdálkodó szervezeteknél zajlik, így versenyképes szaktudást szerezhetnek. Az ágazat sajátosságaiból adódóan az agrárszakképzés rendszerében a duális képzésre való teljes áttérés fokozatosan, várhatóan közép- illetve hosszú távon tud megvalósulni.

Amikor a tanulók számára a duális képzés keretében nem lehetséges a gyakorlati képzés megszervezése, azokban az esetekben a tanulószerződések megkötésének fenntartására az iskolák mellett működő termelő tangazdaságokban továbbra is szükség van.


Történt pár változás az újfalui agrárképzésben, amiről nem árt tudniuk
Berettyóújfalu – A térség az agrárképzést illetően ellátatlan, ezért volt szükség a tagintézményre.









hirdetés