Nagyszabású vasúti építkezés indul Hajdú-Biharban

Akt.:
Átépítik a Nagyállomás épületét is
Átépítik a Nagyállomás épületét is - © Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – Gyorsabb, halkabb, biztonságosabb lesz a vonatközlekedés Debrecen és Budapest között.

Az ország eddigi legnagyobb vasúti beruházásával 2015 végére megvalósult Szajol-Püspökladány vonalszakasz átépítése csak az első lépcsőfoka volt a fejlesztés eredeti céljának, nevezetesen, hogy az utasok gyorsabban eljuthassanak a célállomásra Budapest–Debrecen viszonylatban. A Püspökladány–Ebes, majd az Ebes–Debrecen vasúti pálya átépítése hónapokon belül elkezdődhet. Minderről Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) akkori kommunikációs igazgatója tájékoztatta a Naplót.

Rá se lehet majd ismerni

A Püspökladány–Ebes vonalszakaszon jelenleg a kivitelezőt kiválasztó közbeszerzési eljárás zajlik. A szerződést várhatóan a második negyedévben kötik meg a felek, és még a nyáron megkezdődhet a beruházás. A vonalat a tervek szerint 2019 végén helyezik ideiglenesen forgalomba.

Uniós és hazai források felhasználásával korszerűsítik Kaba, Hajdúszoboszló és Ebes vasútállomások teljes vágányhálózatát, magasperonokat létesítenek, aluljárók, liftek, perontetők épülnek, akadálymentes lesz a vasút­állomás. Kabán külön szintű vasúti-közúti keresztezést alakítanak ki. Hajdúszoboszlón és Ebesen zajvédő falakat húznak fel. Kabán 42 P+R (autóparkoló) és 75 B+R (biciklitároló), Hajdúszoboszlón 42 P+R és 70 B+R, Ebesen 25 P+R és 68 B+R parkoló épül. Az állomásokon térvilágítás és korszerű utastájékoztató berendezés lesz, felújítják a felsővezeték-rendszereket, kiépítik a biztosítóberendezéseket. Az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz átépítésének közbeszerzési eljárása 2018 első negyedévében lehetséges. A kivitelezési szerződéskötés a jövő év második vagy harmadik negyedévében várható. Ennek a beruházásnak a részeként, az Intermodális Közösségi Közlekedési Központtal összhangban, megújul a vasútállomás épülete is: akadálymentesítik a területet, felújítják a meglévő peronokat, mozgólépcsők épülnek és új gyalogos aluljáró rendszert alakítanak ki. A közbeszerzési eljárás itt is tart.

2020-ban 160-nal

Az utasok joggal kérdezik, hogy a már felújított Szajol–Püspökladány vonalszakaszon miért nem közlekednek 160-nal a személyszállító szerelvények. Mint azt Loppert Dánieltől megtudtuk, amellett, hogy az új pályán csendesebben haladnak a vonatok, gyorsult a közlekedés, hiszen megszűntek a lassújelek, a pontosság és az eljutási idő is javult. Bár a pálya már most alkalmas a 160-as tempóra, mégis csak 120 kilométer/óra lehet a maximális sebesség, mert még nem működik az ETCS (egységes európai vonatbefolyásoló rendszer) berendezés. A Szajol–Püspökladány projektben az ETCS 2-es szintjéhez szükséges belsőtéri elemeket már telepítették, a külsőtéri elemek felszerelése akkor lehetséges, ha a sínpálya többi része is átépült. Ez előreláthatólag 2020-ig valósul meg. Ha elkészül a követő vonalszakasz és Debrecen állomás is átépül, akkor lesz lehetőség az ETCS teljes Szajol–Debrecen szakaszon történő kivitelezésére.

HBN–KZS



Nem túl tiszta, sokszor késik és nincs rajta internet. Na, mi az?

Bizonyára rögtön kitalálták, hogy mi a megoldás: igen, a vonat! Mini közvéleménykutatás keretein belül debrecenieket kérdeztünk arról, mennyire elégedettek a vasúti szolgáltatásokkal.


Az NFM meghosszabbítja a májusi bérletek érvényességi idejét

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) két nappal meghosszabbítja a májusi havi és második félhavi vasúti és autóbuszos bérletek érvényességi idejét a háromnapos hétvége miatt.








hirdetés