Nabucco-bemutató a debreceni Csokonai Színházban

Akt.:
Debrecen, 2014. február 28., péntek (MTI) – Verdi Nabucco című operáját, a Miskolci Nemzeti Színház és a debreceni Csokonai Nemzeti Színház közös produkcióját mutatják be ma este Debrecenben a Kodály Filharmonikusok és a helyi Abigél Művészeti Szakközépiskola és Gimnázium diákjainak közreműködésével.

A Nabucco feldolgozása számomra örök kísérletezés, mert igazi monumentális zene – mondta el Kesselyák Gergely karmester, az opera rendezője az MTI érdeklődésére.

Szavai szerint mint karmesterből lett rendező ennek a monumentalitásnak a miértjét keresi az operában, és a zenével kapcsolatos, benne felmerülő kérdésekre adott válaszok adják a darab koncepcióját.

A mű világtörténelmi fordulóról, biblikus eseményekről szól, amelyek kozmikus távlatba helyeződnek – mondta a rendező, s ez a legkarakteresebb jegye a Kesselyák-féle értelmezésnek.

A rendező szerint ugyanis tény, hogy 2600 évente a Föld tengelyének ferdesége miatt a zodiákus csillagképeinek hatására erőteljes világtörténelmi korszakváltások, kultúrtörténeti szakaszok alakulnak ki. Az egyik ilyen történelmi pillanat, amit a Nabucco kimerevít: a babiloni birodalom bukása, a Bikából a Kos csillagképbe való átmenet – magyarázta a művész hozzátéve, hogy mindez a díszletben jól érzékelhetően megjeleni a csillagképekben. A Nabucco egyben az egyistenhitre való áttérés, a megbékélés története – fűzte hozzá.

Mivel Kesselyák úgy gondolja, hogy ma is korszakváltó pillanatban élünk, és a Vízöntő korszaka következik, a Vízöntő szimbólumában ábrázolja a Szabadság kórust. Kesselyák Gergely szerint az opera kulcsmondata: az Istent szolgálva a királyok királya leszel. Ha ezt az üzenetet megértjük, azt is megértjük, mi a feladatunk a Földön, függetlenül világképi hovatartozásunktól. A Nabucco ebben az értelemben nem csupán a szabadságért, a nemzeti függetlenségért való küzdelem ikonikus története, hanem egy opera a hitről, Istenbe és egymásba vetett töretlen hitünkről – tette hozzá.

– MTI –








hirdetés