Múzeumlátogatókat nevelnek

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: Molnár Péter - HBN archív
Debrecen – A tanárokon is múlik, nyitott lesz-e a gyermek a közgyűjteményekre. Gyurmáznak, báboznak és ragasztanak a gyerekek egyre többször a múzeumokban.

– Szarmata-kori gyöngyöt készítünk – mutatja az egyik diák, aki a debreceni Napraforgó Waldorf Általános Iskola hetedik osztályos tanulója, a Déri Múzeumban.

– Már a szarmata- és a vaskorban is megmunkáltak az emberek különböző anyagokat. Sodort formákat készítettek, amelyeket a nagyobb gyöngyökbe illesztettek. Ezzel díszítették a ruhájukat az asszonyok – meséli Baloghné Pinczés Orsolya múzeumpedagógus.

Vissza az időben

A múzeumpedagógia a neveléstudomány egyik ága, amely az ismereteket iskolán kívül, múzeumi keretek között közvetíti. Célja a közgyűjteményben lévő tárgyak és kiállítások révén a pedagógiai munka segítése.

– Rendszeresen jár a csoport a múzeumba – mondja Hegedűsné Tóth Judit osztálytanító, akinek a tanítványai már a régészek bőrébe is belebújhattak. – Az iskolánkban nagyon fontos az átélés, a tapasztalva tanítás. Ezáltal visszük közelebb azt a kort a gyerekekhez, amelyről éppen tanulunk – mondja a tanárnő.

– A gyerekek a tárgyak segítségével belehelyezkednek az adott korba, ennek révén pedig a tananyag még inkább elmélyül. Nem az iskolai tananyagra támaszkodunk, de a tárlatok, tárgyak révén tudunk ahhoz illeszkedni – magyarázza a múzeumpedagógus, aki arról is beszámol, hogy minden korosztály más típusú tevékenységre fogékony. Az óvodások, kisiskolások a kézműves-foglalkozásokat kedvelik, az elkészült alkotásokat haza is vihetik, a nagyobbak viszont inkább a feladatlapokra, kreatív beszélgetős múzeumi órákra nyitottabbak. Baloghné Pinczés Orsolya azt mondja, a gyerekek révén a szülőket is képesek megszólítani. Ha azt látják ugyanis, hogy a kiállítások mellé érdekes programokat kínálnak, akkor hétvégén a gyerekekkel ők is eljönnek. Erre szükség is van, hiszen – mint azt Angi János, a Déri Múzeum igazgatója lapunknak adott interjújában elmondta –, két generáció hiányzik a hazai múzeumokból.

Óvodáskortól

– 2009-ben, amikor egész évben nyitva voltunk, 5500 látogatója volt a foglalkozásainknak. De idén januártól májusig is több mint ezer vendégünk volt – mondja a szakember. Ha a nevelők, tanárok fogékonyak a múzeumra, akkor a diákjaik is érdeklődőek lesznek. Minél hamarabb ismerik meg a múzeum légkörét, annál otthonosabb hely lesz számukra az intézmény – állítja a pedagógus, aki azt mondja, vannak olyan diákjai, akikkel 2004-ben óvodásként találkozott először, ma pedig már felső tagozatosként járnak a foglalkozásokra.

– A mi felelősségünk is nagy, hiszen mi neveljük a jövő generációit. Ezekből a gyerekekből lesznek majd ugyanis a jövő múzeumlátogatói.

HBN–SZZSL








hirdetés