Mozogni, szinte bármit, a lényeg, hogy jólessen

Debrecen – Magas vérnyomástól szenvedő ember ellen­őrzés nélkül ne kezdje el a testedzést!

Ez volt az egyik legfontosabb üzenete a hétvégén a Debreceni Egyetemen megrendezett Hipertónia napok egyik előadásának. – Heti 3-5 alkalommal, 30-40 percnyi mozgás kiváló eszköz a hipertónia megelőzésére – jelentette ki Barna István egyetemi docens. – A fizikai aktivitással tartósan 3-4 higanymilliméterrel lehet csökkenteni a vérnyomást, és ez az érték megegyezik egy közepes erősségi vérnyomáscsökkentő gyógyszer hatásával. A mozgással kisebb a keringési betegségek kockázata, a sport jótékony hatással van a testsúlyra is, de a kedvező pszichikai hatásai mellett egészen odáig el lehet menni, hogy csökkenti például a vastagbélrák kockázatát. Szerinte az egészséges táplálkozás és a dohányzásmentes életmód a legfontosabb eszköz a hipertónia nem gyógyszeres kezelésében. A testi aktivitás időtartamára mindenképpen oda kell figyelni, ám a mozgásforma is fontos. – Amennyi jólesik! Csak a mozgás ne legyen megterhelő, azaz a mozgást abbahagyva tudjunk beszélni, de ha kell, énekelni, verselni is. És persze ne okozzon hirtelen vérnyomás változást. A mérsékelt erősséggel végzett testmozgás a legmegfelelőbb – javasolta dr. Barna István. – Gyors séta (nordic walking), kerékpározás, csapatjátékok, tánc, sífutás jó. Tudni kell, azonban, hogy az úszás emeli a vérnyomást, a sílesiklás pedig hirtelen vérnyomás változást okozhat.

A szakember hozzáfűzte, tartósan 180 higanymilliméter feletti vérnyomással, 90 feletti pulzusszámmal, illetve aritmia esetén nem ajánlott a sport.

HBN








hirdetés