Most már biztos: védett a Golgota

Most már biztos: védett a Golgota
© Fotó: Matey István
Debrecen, Budapest – Az MNB nem ad több pénzt, Pákh nem nyugszik bele, a közönség továbbra sem láthatja a képeket együtt.

Ha Munkácsy Golgotájának kálváriája nem a szemünk előtt történne, hanem regényként olvasnánk, biztosan tudhatnánk, hogy a bevezetés már megvolt. Azaz: a XX–XXI. század fordulóján a kétes megítélésű amerikai–magyar műgyűjtő kontra nem kevésbé vitatott megítélésű kormány Munkácsy Mihály Golgota című festményének állami tulajdonba kerülése felett vitázik, a tét természetesen a pénz. A tulaj 9 millió dollárt akar, de a vevő – az államot képviselő Magyar Nemzeti Bank – 6 milliónál többet nem ajánl(hat), a kormány védetté nyilvánítással szorítja sarokba Pákh Imrét. Visszatérve regényünkhöz, most épp a tárgyalást láthattuk (a Forster-központ több kör fellebbezés után végre kimondhatta: az alkotás védett, tehát az országból ki nem vihető, állami elővásárlási joggal terhelt), s ez azt jelenti, hamarosan itt a befejezés.

Most a „lepel” maradása a tét

Egyáltalán nem biztos azonban, hogy a „tárgyalás” befejeződött. Mert ugyan a Fors­ter-központnak könnyű dolga volt az eljárásban – jelesül: nem kellett a festmény történetét feltárni, az alkotás körüli újkori szövevény minden szálát felfejteni, hiszen többek között a Napló újságírói is megtették azt több cikkben –, Pákh Imre azonban nem nyugszik. Ügyvédei további – a műgyűjtő számára kedvező – megoldást keresnek, a Golgotát tavaly óta takaró lepel pedig egyelőre marad a Déribeli műkincsen. Hacsak valaki (kormány, múzeum, Forster-központ?) nem talál valami kiskaput, amivel eltávolíttathatják, a látogatók legnagyobb örömére. A lepel ellen küzdőknek kedvez a jelenlegi helyzet, mivel – ahogyan azt a fejleményekről beszámoló Magyar Idők is írta – a festmény tulajdonosának hozzáférhetővé kell tennie az alkotást kutatási, kiállítási célokra.

– Sz. Fabók Ágnes –








hirdetés