Mit sportoljon a gyerek?

Sokan az iskolai testnevelésórán ébrednek rá saját sportbeli képességeikre (illusztráció)
Sokan az iskolai testnevelésórán ébrednek rá saját sportbeli képességeikre (illusztráció) - © Fotó: ÉM
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza- Kisgyerekkori mozgásfejlesztéssel a képességek nagymértékben fejleszthetők.

Az nem kérdés, hogy kell-e rendszeres mozgásra szoktatni a gyermeket, az azonban nem mindegy, mikor és mivel kezdi, hogyan találjuk meg számára az igazit, amit később is boldogan csinál – írja a csalad.hu.

Megszerettetni a mozgást

Különösen fontos a gyermekkori testmozgás, hiszen a tévé és a kütyük miatt sokat ülnek a gyermekek is. Először is el kell dönteni, mi a cél: versenysportolót vagy egészséges, boldog felnőttet akarunk nevelni. Ha az utóbbit, nem kell nagyon sietni a szervezett edzéssel. Szakértők azt ajánlják, a rendszeres mozgást kezdjük el minél korábban, és sose hagyjuk abba. Az élet kezdetén a fejlődést szolgálja, a végén pedig késlelteti az öregedést. A legfontosabb: gyerekkorban megszerettetni a mozgást – javasolják.

„A kisgyerek mozgáshoz való viszonya, képessége három részre bontható – fejti ki Porkolábné Szaniszló Márta mozgásfejlesztő szakember. – Az első a mentális képesség. Ide tartozik többek között, hogy milyen a monotonitás tűrése, stressztűrő képessége, mennyire nyitott és milyen a motivációs képessége. A második fontos csoport a kognitív képességek minősége. Ez az ideg-izom kapcsolatok szintjét jelenti, melynek megfelelő működése biztosítja a jól koordinált mozgást. A harmadik is nagyon fontos, ez a tanulékonyság. Mennyire tud visszaemlékezni, mennyire tudja a gyerek megjegyezni a mozgásformákat. Mennyire fejlett a vizuális emlékezete, a mintamásolási képessége.”

Egyéni vagy csapat

„Ezek alapján eldönthető, hogy az egyéni vagy inkább a csapatsportágak megfelelőek számára – jelzi a szakember. Fontos megjegyezni, hogy kisgyerekkori mozgásfejlesztéssel ezek a képességek nagymértékben fejleszthetők. Élsportolóknál akár már nyolcéves kortól antropológiai mérésekkel határozzák meg a képességeket, a fejlesztés irányát. Lényegesek a fizikai adottságok, az izomösszetétel, a gyors és lassú izmok aránya, de a genetika is meghatározó, milyen örökletes tulajdonságokkal rendelkezik” – teszi hozzá.

ÉM-PGY


Melyiket? Mikortól? Miért?

Úszás: Babakorban is elkezdhető, javítja a rossz testtartást, más sportágak kitűnő alapja lehet.

Atlétika: Hatéves kortól el lehet kezdeni. Népszerű klasszikus, de nem túl játékos sportág. Remekül erősíti a kitartást.

Jégkorong: Ötéves kortól lehet elkezdeni. Látványos és már itthon is kedvelt sportág, ami gyors gondolkodást és kreativitást igényel.

Kajak-kenu: Tízéves kortól lehet komolyabban foglalkozni ezzel a sporttal. Erősít, és kitartást igényel, nagy előnye, hogy a gyerekek friss levegőn vannak és a vízhez szoknak.

Labdarúgás: Ötéves kortól kezdhető, az egyik legnépszerűbb sportág.

Kézilabda: Hétéves kortól várják a gyerekeket, sikeres, izgalmas csapatsport.

Kosárlabda: Tíz-tizenkét éves kortól ajánlott versenyszerűen foglalkozni vele. Sok készséget fejleszt, nem monoton.

Műkorcsolya: A klubok már 4-7 éves kortól várják a kicsiket. Fejleszti a kondíciót és a koordinációt.

Tenisz: Ötéves kortól ajánlott, van mini változata. Fejleszti az állóképességet és az ügyességet. Komolyabban 12 éves kortól érdemes vele foglalkozni.

Forrás: csalad.hu