Mit jelent az, hogy a gyerek iskolaérett lett?

Mit jelent az, hogy a gyerek iskolaérett lett?
© Illusztráció: Molnár Péter
Debrecen – A gyermek fejlődésekor több szakaszon, jól elkülöníthető testi változásokon megy keresztül.

Hatéves kor körül a hosszú, csöves csontok megnyúlása következtében hirtelen nagyot nő a gyerek. Fizikai ereje fokozódik, ami szükséges is a kitartó munkához. Csökken a mozgásigény, de ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség a friss levegőn való mozgásra. Az iskolai elfoglaltságok fizikailag is fárasztóak, és ha a gyermek erőnléte nem jó, a teljesítménye megsínyli.

Az anatómiai változások a kéz fejlődésében is jelentkeznek. A kéztőcsontok, a kéz ízületei jelentős fejlődésen mennek át, ami lehetővé teszi a finommotoros mozgásokat. Ez az alapja a folyóírás elsajátításának.

Kulcsszónak számít a beiskolázás és az iskolai sikerek szempontjából a gyermek feladattudata. Ez elsősorban azt a motivációs szintet jelöli, mely a megismerésre, az új ismeretek befogadására készteti a gyermeket.

A szabálytudat kialakulásával, a szabályok belsővé válásával nő a gyermek fegyelmezettsége. A fegyelmezettség pedig növeli figyelmét, akaraterejét.

Szabályok a közösségben

Nagyon fontos a gyermek szociális érettsége. Mennyire képes egy közösségbe beilleszkedni, a közösség szabályaihoz igazodni, társaival való viszonyában milyen stratégiákat és taktikákat alkalmaz, megtanult-e kompromisszumot kötni?

Akik nincsenek hozzászokva a közösséghez való igazodáshoz, az esetleges konfliktus megfelelő kezeléséhez, azoknak komoly nehézségeik támadhatnak.

Hozott tudással

Az iskolakezdés és az iskolai előmenetel legfontosabb eleme a mentális érettség, a megfelelő tudás­szint, melyre az iskolai tanulmányokat építeni lehet.

Sok gyermek tanulási problémája abból adódik, hogy nem volt elegendő az a tudás, mellyel az iskolát megkezdte.

Érdemes a beiratkozás előtt az iskolaérettségi vizsgálatot elvégezni, s inkább egy évet halasztani, mint gyötrelmes évekre ítélni a gyermeket a korai iskolakezdéssel.

HBN








hirdetés