Mindenkire nagy hatással van a hajdúsági táj

Mindenkire nagy hatással van a hajdúsági táj
© Fotó: Derencsényi István
Hajdúböszörmény – A Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep koncepciója csupán annyi, hogy érezzék jól magukat a résztvevők.

Közelről-távolról érkezett művészek is azonnal kiszúrják, mi az, ami a hajdúsági tájban idegen. Mindenkinek feltűntek a hajdúváros tiszta utcái, rendezett házai, s a rendezési tervnek köszönhető viszonylagosan szabályos utcakép. A várost leképező rögtönzött térképeiken szobrokkal és templomokkal együtt viszont ott vannak a kínai üzletek is. Ezt az indiai, a debreceni és a romániai alkotó is egyformán észreveszi.

– Mind a 15-en autonóm alkotók, kész művészek, nincsenek kikötéseink a munkájukat illetően, csupán érezzék jól magukat, majd érdeklődéssel várjuk a hajdúsági táj leképeződését, arról elvonatkoztatva – vásznaikon – fogalmazott Burai István festő- és grafikusművész, művészeti vezető, a Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep 52. nyári kurzusán. Kedden, a zsűrizést megelőző napon, többen a Széchenyi-középiskola kollégiumi szobáinak magányában az utolsó ecsetvonásokat végezték.

Csakúgy, mint Nicolae Suciu Romániából, aki csodás lehetőségnek tartja a tábort, sőt úgy mondta, az újonnan megismert szellemiség rányomta a bélyegét munkásságára.

Értékelte, hogy nem közös térben festenek, hanem szinte a paletta mellett alszik, így ha megébred, és jön az ihlet, csak fest. Képei azt tükrözik, hogy a kék, sárga és zöld színek beleivódtak művészetébe.

Kinek a ló, kinek a szék

Kovács Bertalan festőművész szintén Romániából érkezett, elmondta, hogy Suciuval együtt a debreceni Református Kollégium könyvtárában szerepeltek már műveikkel tárlaton, onnan terjedt tovább a kapcsolat Hajdúböszörményig. Csak szuperlatívuszokban tudott beszélni a művésztelepről, megszervezettnek, presztízsesnek, modernnek és rangosnak nevezte.

Fotó: Derencsényi István (galéria) Fotó: Derencsényi István (galéria) ©

– Talán még a munkásságom irányát is megváltoztatják az itt ért élmények – mondja, de azt azért éreztük, hogy lovakkal teli vásznai, a nemes állatok iránti érdeklődése bizonyosan megmarad.

– Heti kirándulásaink idején láttunk ménest is a Hortobágyon. A régi hagyományok megőrzése, az állatokról való profi gondoskodás, a számukra jövő nyújtása formailag is nagyon megfogott – fogalmazott.

A miskolci Drozsnyik István festőművész egy 70-szer 100-as ceruzarajzon dolgozott, amelyen a szék mint az ő alapmotívuma formálódott. Jellemző, hogy agyondolgozza magát egy-egy kurzuson. A kollektív műtermet ő sem szereti, annak a híve, hogy egyedül, háborítatlanul dolgozzon.

– Mindig kész tervekkel jövök, minőségre és mennyiségre is törekszem, magamat adom, bárhol is járjak – mondta.

Az indiai Manoj Vimmie sosem járt még hazáján kívül, ezért igen sok élmény érte. Annyira csodálkozott tiszta utcáinkon és rendezett portáinkon, nem is értette, hogyan lehet ezt a rendet szolgálók nélkül fenntartani… Ötleteit a fejében, különleges ecseteit a bőröndjében hozta magával, s annak örült, amikor eső után friss zöld és napos volt a táj. Képein az ő kultúrájának nem makulátlanul tiszta, ám varázslatos világa jelent meg.

Kevés volt a régi ismerős az idei telepen, de akadt. Durucskó Zsolt debreceni grafikusművész, Gajdán Zsuzsa hajdúböszörményi festőművész, Potyók Tamás debreceni festőművész képei is láthatóak hamarosan a zárókiállításon; az egész időszak történéseit pedig a szintén meghívott Horváth Tamás hajdúböszörményi fotóművész örökítette meg.

HBN-Barak Beáta


A Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep zárókiállítása július 18-án lesz 18 órakor a helyi művelődési központban. Áfra János költő, művészeti író nyitja meg.




Sporthírek






hirdetés