Mindenki egyetért, hogy változtatni kell a Sámsoni úti közlekedésen

A tervek szerint 2019-ben kétszer kétsávossá alakítják a Sámsoni utat, amit a vasúti átjáró alá visznek
A tervek szerint 2019-ben kétszer kétsávossá alakítják a Sámsoni utat, amit a vasúti átjáró alá visznek - © Fotó: Matey István
Debrecen – De eltérő megoldásokkal. Ahogy azt egy korábbi cikkünkben megírtuk, Filep Mária építészként és érintett lakosként is aggályosnak tartja a Sámsoni út tervezett korszerűsítését, ami kapcsolódik a 100-as vasútvonalt érintő beruházáshoz.

Szerinte a 471-es út Hajdúsámsonnál tervezett elkerülő szakaszához hasonlóan Debrecen előtt is építeni kellene hasonlót, ezzel csillapítani lehetne a városba vezetett forgalmat, ami összességében eléri a napi 19 ezer járművet.

Nemcsak vállalkozások működnek, hanem családok élnek.

Neuralgikus csomópont

Meggyőződése, hogy a Sámsoni úton a Kassai úti csomópont alacsony áteresztőképessége miatt torlódnak fel a járművek, de annak szűk keresztmetszetén nem nagyon lehet változtatni. Így a probléma a vasúti csomópont szintbeli átépítése után is meg fog maradni, főleg csúcsforgalomban, ezért elég lenne a kétszer egy sáv is. A cikk megjelenése napján a megyei kormányhivatal útügyi osztálya által tartott közmeghallgatáson is ezt szorgalmazták a Sámsoni úton lakók, a hivatalos állásponttal szemben. A cikkek után a Napló levelezési rendszerében, az Agorán is heves vita alakult ki, melynek óriási terjedelme miatt csak néhány fontosabb mozzanatot ragadhatunk ki.

Elsőként egy szakember, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke, Jónás Zoltán jelezte, az első cikk megjelenése után sokan meggondolatlanul alkotnak véleményt, ezért egy hosszú, de szakszerű elemzést adott közre, ebből idézzük a leglényegesebb részt, ami megerősíti Filep Mária véleményét is. „Feltételezve, hogy a forgalomban részvevő járművek száma az átépítést követően nem változik (sőt inkább nő), a torlódás ott fog kialakulni, ahol legszűkebb az átbocsátóképesség, ez pedig Kassai – Sámson út csomópont, illetve a Kassai út Árpád térig vezető szakasza lesz, a jelenleginél 25-30 százalékkal nagyobb forgalmat kell levezetnie. Szintén problémás lesz a Sámsoni útról való jobbra kanyarodás. Az Egyetem felé igyekvő (nem kevesen vannak) a jelzőlámpa nélküli, jobbra kanyarodó sávból érkező autók gyakorlatilag folyamatosan telítik majd Kassai utat a Zákány utcai kereszteződés előtt, ami a Kassai út kifelé tartó forgalmát fogja vissza.”

Drága lenne magasan

A szakember egy megoldási javaslatot is felvetett: célszerűbb lenne magas vezetésű vasutat építeni, ahogy Zuglóban van. Erre Varga László, a városfejlesztési főosztály volt vezetője így reagált: „2005-ben, mikor elindult a 100-as fővonal 160 kilométer/órásra való kiépítése, az első tárgyaláson felvetettük Pajna Zoltán alpolgármesterrel, hogy a Nagy­állomás és a GÖCS között a föld alá, vagy fölé kellene átépíteni a vasutat. Végeztek költségszámítást a tervezők, ez mai árszinten föld alatti vezetésnél 60 milliárd forint, ha lefedett a pálya; 40 milliárd forint, ha felülről nyitott; ha hídpályán futna mindkét vágány, az is közelítené az 55 milliárd forintot. Ezeket az elképzeléseket az állam képviselői nem fogadták el, nem fért bele a projektbe.” Egy érdekes információval is szolgált a nyugalmazott főosztályvezető: „A város 2016-ban megvalósítja Becsky Tibor volt önkormányzati képviselő 15 éves felvetését, a Sámsoni út és a 4-es főút összekötését a Júlia telepet érintve a Simon István – Kőrösi Csoma Sándor – Vályi Nagy Tibor – Kard – Golyó – Apafája – Lőtér utca nyomvonalon. Az egyirányúra tervezett Vályi Nagy Tibor és Golyó utcák ellenkező egyirányú párja a Hetényi János és a Zólyom utca. Ez teszi lehetővé a kiépítetlen Júlia-telepi utak leburkolását, és csak kismértékben tehermentesíti a Sámsoni utat – tette hozzá.

Minoritás és prioritás

Koczka Ferenc fejtegetéseivel Filep Mária véleményével szállt vitába: „…aki ránéz a térképre, könnyen beláthatja, hogy a debreceni teljes körgyűrű (remélhetőleg) sosem fog elkészülni. Ennek oka pedig az, hogy a keleti oldalt az Erdőspusztákon kellene átvezetni… Ebből egyenesen következik, hogy – tetszik, nem tetszik – a Sámsoni és a Vámospércsi utak forgalmát a jövőben is a városon keresztül kell be- illetve átvezetni. És ez kétszer egy sávon nem megy! Annak sem látom értelmét, hogy – drága pénzért – a 4-es út északi részét kössék össze a Sámsoni úttal, hiszen a sámsoniak és a környékbeliek Debrecenbe járnak tanulni, dolgozni, ügyet intézni.” Később tett egy megjegyzést, amire többen is hevesen reagáltak: „Hányan laknak a Sámsoni út érintett szakaszán? Hányan járnak naponta be Debrecenbe, majd este haza Sámsonból és környékéről? Szerintem a két szám között nagyságrendi különbség van. S nehogy már a többség kerüljön hátrányba egy minoritás miatt!”

„Ami önnél minoritás, az nekünk az ÉLET és ez a prioritás!” – riposztozott Filep Mária, aki egy másik problémát is felvetett: „Megalapozottan állítom, hogy itt nemcsak vállalkozások működnek, hanem családok is élnek. Nemcsak a Sámsoni úton, hanem azokon a környező kis utcákban (Thököly, Abonyi, Baksay, Keresszegi, Sarkantyú, Mátyás király, Szeremlei, Kender, Apafája, Szeder), melyekre többletforgalom fog terhelődni a kétszer két sáv plusz két szerviz sáv megépítésével. Ideje lenne a városnak megvizsgálni ezeknek az utaknak a keresztmetszeti terhelhetőségét és műszaki állapotát, mert a kormányberuházás terve ezzel nem foglalkozik.” Az építész cáfolta Varga László állítását, hogy a Sámsoni út forgalmának 82 százaléka helyi, ugyanis olyan adatot talált, miszerint a 2014-es forgalomszámláláskor 52 százalék volt.

Gyorsforgalmi sáv: a jövő

Ábrahám László szintén érdekes ötlettel állt elő: az Árpád tér közelében a 4-es út szelvényéből kellene kiemelni egy sávot, és azt a jelenlegi út felett gyorsforgalmi útként ki kellene vezetni a városból és ott egyesíteni őket. Ugyanígy az ellenkező irányból, ahonnan a bejövő forgalom közvetlenül az Árpád tér előtt lenne elosztva. Így a tranzitforgalom kereszteződések és vasúti átjáró nélkül gyorsan távozhatna a városból, a maradék helyi meg jobban boldogulna a távolsági forgalom nélkül. Erre válaszolva Varga László a következőket írta: „Javaslatod a jövő, 20 év múlva valószínűleg hasonlókat fognak csinálni. Kiegészíteném egy nagy parkolóházzal az Árpád tér környezetében. Jelenleg még meg kell építeni az infrastruktúrában felhalmozott elmaradásainkat, s a következő fejlesztési fázisban remélhetőleg lesz forrás a javasolt minőségi fejlesztésekre is.”

HBN–ÉP



Sporthírek






hirdetés