Milliós kárt is okozhat a tócsa, ha nem figyelünk

Milliós kárt is okozhat a tócsa, ha nem figyelünk
© Illusztráció: HBN-archív
Debrecen – Személykocsival maximum kerékközépig érő vízbe gázoljunk, de abba is csak óvatosan.

Komolyabb felhőszakadások alkalmával (márpedig ilyenek ezekben a napokban is szép számmal várhatóak) tipikus meghibásodás, hogy a levegőszűrőn keresztül bejut a víz a motorba, elhajlik a hajtókar, megszorul a dugattyú, és már jöhet is az autómentő.

Felkeményedik a kormány

Nagy László debreceni autóelektromos szerelő az elmúlt fél évszázad során számtalan beázási problémával találkozott már. A mester szerint a mai modern autókban szinte mindent elektronika vezérel, ezért bizony elég lehet relatíve nagyobb sebességggel átgázolni egy komolyabb tócsán ahhoz, hogy megtörténjen a baj. – A kormányszervó beázása tipikusan ilyen probléma, de kerülhet víz a generátorba vagy az önindítóba is. Autója válogatja, hogy mi az a merülési mélység, ahol még biztonsággal átkelhetünk az összefüggő víztakarón, de nagyon fontos, hogy lépésben haladjunk. Bizonyos járműtípusoknak a kerékjáratában helyeztek el elektronikus berendezéseket, ezeknél elég a bajhoz annyi, hogy a kerék felcsapja a vizet – így a szakember, hozzátéve, hogy egy luxusautóban akár milliós kárt is okozhat a vagánykodás, az emberi felelőtlenség.

„Megitatta” a dízelt

Ritók Zoltán autószerelő mester praxisában is előfordult már jónéhány „vízütéses autó”. – Mivel a víz gyakorlatilag összenyomhatatlan, márpedig a benzines és a dízelmotorok is a beszívott levegő összesűrítésével működnek, a víz bejutása az égéstérbe a motorra nézve végzetes lehet. A hajtórúd elgörbülhet, a dugattyú megroppanhat és jöhet a nagygenerál. Találkoztam olyan dízel autóval, amelyiknek az orra belebukott a vízbe, a motor megszívta magát és lehetett felújítani – osztotta meg velünk tapasztalatait a mester, aki szerint azonban nemcsak alulról hanem felülről is jöhet a meglepetés. „Felhőszakadáskor tipikpus, hogy a szélvédő aljánál lévő vízelvezető csatorna (főleg ha tele van falevéllel) nem képes a feladatát betölteni, ezért a víz az ablaktörölő motorba vagy éppen az önindítóba jut” – figyelmeztetett Ritók Zoltán, aki szintén úgy véli, hogy a kerékközépnél magasabban álló víztócsának nagyon nem ildomos nekifutni.

HBN-PA








hirdetés