Milliárdokat költöttek percek alatt online vásárlással a kínai “szinglik napján”

Akt.:
Peking – A tavalyi eredménynél 60 százalékkal nagyobb, 91,2 milliárd jüanos (4157,5 milliárd forint) bevételre tettek szert a kereskedők, valamint a szolgáltatást menedzselő platform gazdája, az Alibaba a világ legnagyobb online vásárlási akciójának, a kínai “szinglik napjának” zárásakor.

Hatalmas hírverés után kezdődött a 11. hónap 11. napján rendezett internetes vásárlási akció Kínában, az első 10 milliárd jüant (456 milliárd forint) a vásárlási őrület első 12 és fél percében költötték az online áruház boltjaiban. A nyitás utáni 30 perc alatt körülbelül 45 millióan fizettek, 70 százalékuk okostelefonon.

A 91 milliárdos “teljesítmény” több mint az Egyesült Államok két hasonló online vásárlási akcióján, a Black Friday és a Cyber Monday idején elkönyvelt tavalyi bevétel együttes értéke. Megfigyelők máris abban reménykednek, hogy az online szektor lendületbe hozhatja a tartósan lassuló növekedéssel számoló kínai gazdaságot.

A kínai médiában szakértők azt is megjegyzik, hogy nemcsak a fiatalok, de az 50-60 évesek is egyre nagyobb arányban vásárolnak az interneten. A szokások változnak, az online szektor lavinaszerűen növekszik – hangoztatták.

Az elemzők a globalizáció jeleit is felfedezték a folyamatokban. Körülbelül 27 millió kínai fogyasztó vásárolt 5 ezer külföldi kereskedőtől, miközben az Alibaba piaci oldalain 230 országból adtak fel megrendelést.

Az Alibaba alapító tulajdonosa, Jack Ma Jün kijelentette, nem csodálkozna, ha a szinglik napjára meghirdetett akciók a következő öt évben megjelennének például Tokióban, Párizsban vagy éppen New Yorkban. Úgy fogalmazott: “ez a nap megmutatta a kínai vásárlók erejét”. Mint mondta, számításaik szerint a jelenlegi, körülbelül 300 milliós kínai középosztály a következő 15 éven belül 500 milliósra duzzadhat.

A szinglik napjának elődjét, az agglegények napját 1993-ban tartották meg nankingi diákok kezdeményezésére, később átkeresztelték és kibővítették, hogy a hajadon nőket is bevonhassák a kapcsolódó rendezvényekbe, köztük az egyedülállóknak szervezett randikba.

A kínai egykepolitika közvetett hatásaként Kínában sokkal több a férfi, mint a nő, egyes becslések szerint 2020-ra a házas korúak körében 24 millióval több lesz belőlük, mint nőből.

Az Alibaba 2009-ben kötötte először össze a szinglik napját a vásárlási akcióval. Az ideit megelőző hírverés csúcspontjaként kedden varietéműsorban lépett fel a csütörtöktől a kínai mozikban is látható új James Bond-film főszereplője, Daniel Craig, aki Jack Ma mellett állt a színpadon. A négyórás show-ban megjelent Kevin Spacey is Frank Underwoodot, a Kártyavár című tévésorozatban alakított amerikai elnököt játszva.

A gálaműsort, amelyben neves popénekesek és színészek is szerepet kaptak egyes termékek promóciójában, élőben közvetítették és az országos hírű Hunan TV is adta. A tombolán, amelyet Jack Ma és Daniel Craig húzott, luxusautókat lehetett nyerni.

Rendhagyó módon kedden még Li Ko-csiang miniszterelnök is jókívánságait fejezte ki a vásárlásra készülőknek, mivel meggyőződése szerint a fogyasztás serkentése a jövőbeni gazdasági növekedés záloga.

Az online eladók szerdán kedvezményekkel igyekeztek “felvidítani” az egyedülállókat, miközben sokan barátaikat ajándékozzák meg ebből az alkalomból. Az Alibaba becslése szerint a vásárolt termékek kézbesítéséhez 1,7 millió futár, 400 ezer kiszolgáló jármű és 200 repülőgép állt készenlétben. A kínai posta 760 millió csomaggal számolt ezen a napon. Tavaly 540 milliót indítottak útnak a szinglik napján.

– MTI –








hirdetés