Miért nem lesz soha „nem tetszik” gomb a Facebookon?

Miért nem lesz soha „nem tetszik” gomb a Facebookon?
Chris Taylor kiváló példákkal illusztrálja, mi történne, ha lenne, avagy megmagyarázza, miért nem lesz.

Ismét napirendre került a dislike, azaz magyarul a „nem tetszik” gomb bevezetésének esedékessége, ám most nem holmi hírlapi kacsa szintjén, hanem egyenesen Mark Zuckerberg Facebook-guru pr-osaitól, sőt magától az alapítótól is hangzottak el erre utaló mondatok. „A mai nap különleges, mivel ma van a napja annak, hogy elmondhatjuk, dolgozunk azon a gombon és közel állunk hozzá, hogy elkezdjük tesztelni azt” – mondta Zuckerberg. A mondatban a bizonyos „az” pedig egyértelműen a „nem tetszik” gombra vonatkozik. Fontos azonban, hogy néhány mondattal később leszögezte, nem akarnak egy sima „nem tetszik” gombot beépíteni a Facebookba, mivel nem akarják az oldalt egy olyan fórummá változtatni, ahol az emberek a másik posztját le- vagy felértékelik. Amit igazán szeretnének az az, hogy valóban ki lehessen majd fejezni azzal a gombbal az empátiát. „Van egy ötletünk, amit hamarosan tesztelünk, és attól függően, hogyan válik be, terjesztjük majd ki mind szélesebb körben” – húzta alá. De pontosan mit is jelent mindez? – teszi fel a kérdést jogosan Chris Taylor a mashable.com újságírója.

Vajon azt, hogy lesz egy „nem tetszik” gomb teszt, de nem úgy fogják nevezni? Mellesleg még csak hasonló név sem jöhet szóba, sőt az em­pátia kifejezés sem lenne megfelelő – latolgatja a válaszokat saját felvetésére.

Viták, könnyek, stressz

De mi is a baj a „dislike” gombbal? – teszi fel a sokakban megfogalmazódó kérdést, melyre természetesen magyarázattal is szolgál.

A „nem tetszik” nem csak a fel- és leszavazásról/értékelésről szól, amit Zuckerberg is említett. (Megjegyzendő két nagy közösségi oldal használja a fel- és leszavazás lehetőségét, a Reddit és a YouTube.) E gomb létrehozása egyet jelentene a dráma, a széthúzás és a megosztottság térnyeréséről. Képzeljük csak el. Kiírjuk, hogy kapcsolatban vagyunk egy új nővel vagy férfivel. Az előző párunk viszont, aki még nincs túl a szakításon, rákattint a „nem tetszik” gombra. A Facebook auto­matikusan kiírja, ezt az életeseményt egy ember nem kedveli. Tuti, hogy mindenki rákattintana, hogy ki az. Kínos – vázol egy lehetséges esetet Chris Taylor. S folytatja: a szülők kitesznek egy fotót a gyerekükről, valaki lenyomja a „negatív” gombot, rögtön jön a felháborodás, a kapcsolat megszakítása stb.

De vegyünk egy másik példát. Egy ismert, de megosztó celebritás a gomb bevezetése után rájön, hogy sokkal több az utálója, mint a csodálója. Könnyekben törve törölné magát a Facebookról, s utána más celebek is visszavonulnának az aktív oldalhasználattól, ami a közösségi oldalnak hosszú távon jelentős bevételkiesést is hozhat, ha például a cégek termékeinél is megindul a kontraproduktív folyamat – világít rá a ma­shable újságírója egy másik aspektusra, megjegyezve: mire észbe kapnánk, kiürülne a hírfolyamunk, állandóan magyarázkodni kellene és megszaporodnának a stresszes, vitás helyzetek.

Tehát marad a nagy kérdés. Ha lesz is ilyen gomb, ami a negatív érzelmeket fejezi ki, hogyan fogják elnevezni?

ÉKN-SZFÁ

Címkék: ,







hirdetés