Mészáros Tibornak halálugrás-élmény, adrenalinbomba a színjátszás

Mészáros Tibor
Mészáros Tibor - © Fotó: Máthé András
Debrecen – Ebben az évadban rendezőként is bemutatkozott Mészáros Tibor, a Csokonai Színház színésze. Vele készítettünk most interjút.

Az előadást nemcsak a közönség, de a szakma is szereti. Mészáros Tibor színészként sem unatkozott, hisz ismét dolgozott a francia szerző-rendező Valère Novarinával Párizsban, majd Bulgakov zseniális regényének adaptációjában a Mestert, a Prokofjev-opera felújításában pedig Mephistót alakította. Játszik a Nemzeti Színház POSzT-nyertes Isten ostora produkciójában, s most nyári vendégszereplések sora várja.

Tar Sándor A mi utcánk című regénye adott alapot, vagy inkább ihlette az Istent a falra festeni című darabot, amely az évad egyik legsikeresebb előadása lett. A rendezés lehetősége egyrészről a vezetőség bizalmának jele, másrészről izgalmas kísérlet.

Mészáros Tibor: Elsősorban bizalom, így van. Ráckevei Annával többször dolgoztam együtt, ismerte a habitusomat, Gemza Péterrel sokat beszélgettem írásról, darabokról, rendezésről, hogy ki, mit, hogyan valósítana meg, és végül úgy gondolták, hogy adnak egy lehetőséget. Igazság szerint így egyáltalán nem nyomott annak a terhe, hogy bérletes előadást „kell rendezni” egy kőszínházban, sokkal inkább működhetett egy nagyszínházi társasjáték részeként. Úgy indult, hogy csinálunk egy előadást, mint máskor, csak most én leszek, aki bizonyos játékszabályokat lefektet. Sok bizalmat és sok használható ötletet kaptam a többiektől, s nagy öröm, hogy az előadást meghívták a Városmajorba, a Színházi Szemle versenyprogramjába.

Nem szeretett volna játszani is a darabban?

Mészáros Tibor: Nem is merült fel bennem. Így megmaradt az a lehetőség, hogy kívülről jobban rálássak a darabra. Időnként persze élcelődtek a többiek a próbákon, hogy legyek kedves és ne játsszak elő minden figurát.

Ebben az évadban játszott A Mester és Margaritában, A tüzes angyal című opera felújításában Mephisto volt, vígjátékban is szerepelt, A chiog­giai csetepatéban. Mit mutat a mérleg?

Mészáros Tibor: A nagy sikerek előtt és után is vannak olyan előadások, amelyek valahogy nem úgy sikerülnek. Nem sikerül valamit beletenni. Nem úgy találkozik egy gondolat vagy a forma. Sokszor előfordul, hogy azt érzi az ember, hogy ebben még maradt, ez most nem úgy sikerült. Kivételes esetben van úgy, hogy valóban minden összeáll, és sikerül fogást találni.

Miben találta meg ezt az utat az utóbbi időszakban?

Mészáros Tibor: Talán önzőség azt mondanom, hogy ebben az évadban az Istent a falra festeniben, mert egy csodás élményt és visszaigazolást adott. Egészen libabőrözős érzés, amikor nem kell külön szólni, hogy előadás előtt két órával már bent legyenek a színészek, mert van egy szövegösszemondó. Ez nem azt jelenti, hogy nem tudják a szöveget, hanem azt, hogy fontosnak érzik, hogy a lendület megmaradjon. Színészként messzebbre megyek vissza. A Képzeletbeli operett kapcsán ért egy meghatározó élmény, ami mindenképp távol áll attól, hogy futószalagszerűen, monoton módon csináljam a feladatomat. Ebben a darabban volt egy olyan monológom, ahol kettő másodperccel a 18 perces monológom előtt fogalmam nem volt, hogy mi fog történni. Benyomásokat, érzéseket kellett közvetítenem. Ez az a fajta halálugrás-élmény, adrenalinbomba, amiért estéről estére megéri fölmenni a színpadra. Napról napra megújulni. A Képzeletbeli operettben megtörtént ez a halálugrás, és úgy adta az élet, vagy úgy látták a rendezők, hogy ezek a feladatok nekem jól állnak, rám merik bízni ezeket. Azóta Vidnyánszky Attila rendezte az Állatkerti történetet, Gemza Péter az Első szerelmet, ahol hasonló élmény ért, s most A Mester és Margarita narrátora is megtalált. Jóérzésű kiszámíthatatlanság ez. Van egy anyag a kezemben, amelyet mindig úgy kell vezérelnem, hogy a nézők felé tartson, hogy ne szaladjon szét, érthető legyen. Ezektől a szerepektől nem tudom azt érezni, hogy ha fölmegy a függöny hétkor, akkor én hat órakor még megiszok egy kólát, aztán majd megcsináljuk, mint tegnap. Nem, ez folyamatosan izgalomban és mozgásban tart, akkor az a napom már arról szól, és a színpadi lét nem válik rutinná.

Milyen feladatok várják a következő évadban?

Mészáros Tibor: A jövő évad önmagában is izgalmas, hiszen a Csokonai Színház 150 éves fennállását ünnepli. Árkosi Árpád rendezi a díszelőadást, A magyar Faustot, amelyben játszom majd. Az Istent a falra festeni előadás után újabb bizalmat kaptam, és megrendezhetem a Made in Hungáriát, mely remélem nagy élmény lesz mind nekünk, mind a közönségnek. És nem hagyható ki a Rómeó és Júlia, izgalommal várjuk Szikszai Rémuszt, aki első ízben rendez nálunk, ráadásul egy igazi klasszikust. Jó kis évad lesz!

HBN


Debreceni színészt jelöltek az idei Kaszás Attila-díjra
Debrecen – A 2008-ban a Magyar Kultúra Napja alkalmából alapított díjat olyan színészek kapják, akik nemcsak kiemelkedő mesterségbeli tudással rendelkeznek és színvonalas művészi munkát végeznek, hanem a társulatukat közösségépítő magatartással is támogatják. E díjra idén a Csokonai Színház színésze, Mészáros Tibor is esélyes.








hirdetés