Mentenék a mentőállomásokat

Akt.:
Dr. Komoróczy Zoltán, a debreceni mentőállomás vezetője munka közben.
Dr. Komoróczy Zoltán, a debreceni mentőállomás vezetője munka közben. - © Fotó: HBN
Debrecen – Nem került le a napirendről a ladányi és debreceni beruházás sem.

Sajtóértesülések szerint idén novemberig országszerte 21 új mentőállomást kellene építeni és 47-et felújítani ahhoz, hogy az ezekre szánt 22 milliárd forintos uniós forrásból még felhasználatlan 11 milliárd forint ne vesszen el. A 2009-ben a programra kapott pénzből máig csak egy állomás épült és 13 szépült meg. Részben az önkormányzatokat teszi felelőssé a késlekedésért Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár, aki úgy nyilatkozott, gyakran az önkormányzatokon, mint pályázókon múlik a felújítás, „ők elmaradnak az általuk vállalt ütemezéstől”.

Hajdú-Biharban a fenti programban a debreceni és a püspökladányi állomást kellene rendbe tenni, de egyelőre el sem kezdték a munkát. „Nehézséget jelentett, hogy eredménytelenül zárult a kivitelező kiválasztására lefolytatott közbeszerzési eljárás, az új eljárás tervezetten 2015. február második felében indul” – tudatta ezzel kapcsolatban Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és pr igazgatója, megerősítve, hogy a megvalósítás határideje 2015 novembere. A pályázó ez esetekben az OMSZ, az önkormányzatok csupán a hatósági eljárásokban működnek közre.

Cél a „bűvös” tizenöt perc

Felújítást igen, új mentőállomás építését nem tervezi Hajdú-Biharban az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). Arra a kérdésünkre, hoyg elér-e a mentő minden területet a megyénkben 15 percen belül, Győrfi Pál kommunikációs és pr igazgató azt válaszolta: nincs „normaidő”, az elvárás az, hogy a lehető legkorábban érjen ki a segítség; az OMSZ egy saját maga által választott vonatkoztatási rendszert használ hatékonyságának mérésére, ennek alapja a 15 percen belüli helyszínre érkezés aránya.

– Ez az arány sok-sok éve, változatlanul 73-78 százalék. Az európai uniós mentésfejlesztési projektjeink legfontosabb célja éppen a gyorsabb segítségnyújtás, vagyis a nyugat-európai országok teljesítményének elérése, mely 90 százalék fölötti 15 percen belüli helyszínre érkezést jelent – tudatta a szóvivő. Az új állomások helyszínének kijelölésekor a legfontosabb szempont a „fehér foltok” csökkentése volt, figyelembe vették a centrális városok közelségét, a demográfiai mutatókat, a topográfiai elhelyezkedést és a közúthálózatot is; mindezek alapján Hajdú- Bihar megye nem tartozik a leghátrányosabb helyzetű térségek közé.

A gyorsabb helyszínre érkezést szolgálja, hogy a meglévő mentőállomások felújítása során azokat – ahogy a szóvivő fogalmazott – dinamizálják is, például a debreceni és püspökladányi mentőállomásokon motorikus garázskapukat alakítanak ki és az aszfaltot is rendbe teszik.

A tőle megszokottól eltérően kitérő választ adott az esetleges hajdúsámsoni mentőhelikopter-légibázis létrehozásáról szóló kérdésünkre. Arra, hogy az ügyben van-e döntés, hol tart a megvalósítás, illetve helyes-e az információnk, miszerint Hajdúsámsonban épülne meg a bázis, annyit közölt: „a pályázat még nem került kiírásra”. A sámsoni polgármestertől viszont megtudtuk, már bő éve van egy megállapodás és az érintett terület állami tulajdonba került.

MTI, HBN-SzT


Az ingatlan már megvan

Hajdúsámson képviselő-testülete még 2013-ban elhatározta, hogy a Hajdúsámson, Oncsa településrészen található önkormányzati területet a magyar állam tulajdonába és az OMSZ vagyonkezelésébe adja új légimentő bázis létesítése céljából. Az Országos Mentőszolgálattal az önkormányzat a megállapodást aláírta 2013. decemberében. Azóta az ingatlan állami tulajdonba került, ezt az ingatlan-nyilvántartásban átvezették – tudatta érdeklődésünkre Antal Szabolcs, a város polgármestere. Azt is közölte, az új légimentő állomások létesítése (Sárváron, Szekszárdon, Mályiban és Hajdúsámsonban) pályázati formában, egyidejűleg történik majd, előkészítését, koordinálását az OMSZ végzi, ennek keretében a tulajdonviszonyokat rendezték és megindították a légügyi engedélyezési eljárást. A pályázatot 2014-ben még nem írták ki, az OMSZ tájékoztatása szerint ez év elején várható.








hirdetés