Megtakarítás? Az meg mi?!

Megtakarítás? Az meg mi?!
Debrecen – A banki termékek közül még mindig a folyószámla a legnépszerűb, az értékpapír kevésbé keresett.

Hazánkban a lakosság 17 százaléka gondolja úgy, hogy a következő 12 hónapban félre tud tenni. A többi kelet- és közép-európai országban 2009-ben jelentősen csökkent azok aránya, akik hajlandóságot éreznek a megtakarításra és mindezt meg is tudják tenni – állapítja meg a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérése. Minden vizsgált országra jellemző, hogy a lakosság tartalékol a nehezebb időszakokra, a gyerekek támogatására és egyre inkább a nyugdíjas évekre. A banki termékek közül még mindig a folyószámla a legnépszerűbb, viszont jelentősen lecsökkent az értékpapír, mint befektetési forma népszerűsége.

Népszerű a folyószámla

Közép-Európa EU-tagországaiban öt lakosból négy banki ügyfél, Délkelet-Európában ez csak a lakosok feléről mondható el – derül ki a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérésből. A régió országai e téren jelentős eltérést mutatnak. Ausztriában és Szlovéniában például szinte minden 15 évesnél idősebb ember ügyfele valamelyik pénzintézetnek. Magyarországon, a Cseh Köztársaságban, Horvátországban, Szlovákiában és Ukrajnában ez az arány 80 százalék feletti, Bosznia-Hercegovinában, Oroszországban és Szerbiában pedig 70 százalék körül van.

Egyértelmű változás figyelhető meg az újonnan igénybe vett banki termékek terén és a termékek használatában. Még mindig a folyószámla a legnépszerűbb termék, amely érthető, hiszen sokan semmilyen kiegészítő szolgáltatást nem vesznek igénybe a folyószámlájukhoz.

Szűkülő lehetőségek

A egész kelet- és közép-európai térségben egyre inkább elterjed az információs és kommunikációs termékek – a mobiltelefonok és az internet – használata. A térség egyes EU-tagországaiban magasabb az internethasználók aránya, mint a vizsgált dél-európai államokban. Nőtt a modern szolgáltatásokat igénybe vevők aránya is, amelyet alátámaszt a pénzt megtakarítók és befektetők számának növekedése is.

Ugyanakkor jelentős változás tapasztalható a megtakarításhoz és a befektetéshez való viszonyulás terén. Ausztriában tíz megkérdezettből négy válaszolta, hogy a következő 12 hónapban félre tud tenni, Magyarországon ezt a válaszadók 17 százaléka valószínűsítette.

 Inkább elköltjük

„Általában véve elmondható, hogy a régiónkban a rendelkezésre álló pénzösszegeket inkább elköltjük, mint félretesszük, vagy befektetjük. Ezzel szemben Magyarországon éppen 2009-ben ugrott meg a banki megtakarítások aránya a pénzintézetek intenzív reklámkampányainak, a vonzó betéti kamatokat kínáló akcióknak köszönhetően” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.