Meglódulhat a sztrádaépítés

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: archív
Hajdú-Bihar – Az M35-ös és az M4-es autópálya megvalósítása is új szakaszba lépett.

2016-ban elkezdődhet és várhatóan 2018 év végén már szakaszok nyílhatnak meg az M4-es autópálya Berettyóújfalu és az országhatár közötti részén. Az M4 Fegyvernek és Berettyóújfalu közötti szakasza – ennek átadása után kerül majd ki Püspökladányból a 42-es főút forgalma – építése a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklus második felében kezdődhet. Mindez persze csak akkor, ha a kivitelezésre a források rendelkezésre állnak – tájékoztatta a Naplót Loppert Dániel. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) kommunikációs vezetőjét annak okán kerestük meg, hogy az Európai Unió 2014-2020 közötti időszakban Magyarországnak 34 milliárd euró támogatást juttathat, és az összegből jelentőst részt az autópálya-hálózat építésére szán a kormány. Hajdú-Bihar az M35-ös és az M4-es autópálya építésében érdekelt.

Földszerzések, engedélyek

Az M35, valamint az M4 Berettyóújfalu és a Nagykereki közigazgatási területén lévő országhatár közötti szakasz környezetvédelmi és építési engedélye megvan. Ez alól kivétel a két autópálya csomópontja, itt az engedély várhatóan hamarosan meglesz. Az M4 építésének kiviteli közbeszerzési eljárását készíti elő a NIF, az építkezéshez szükséges területek 90 százaléka már rendelkezésre áll. Az M35 sztráda első szakaszán elkezdődött a területszerzés. Az M4 Fegyvernek-Berettyóújfalu közti pályatest tervezése, építési engedély beszerzésének szakaszában van.

AM35-M4 autópálya végleges nyomvonala | Forrás: NIF. ZRT. AM35-M4 autópálya végleges nyomvonala | Forrás: NIF. ZRT. ©

Mivel Románia schengeni csatlakozása még mindig nem aktuális, az M4 autópályán magyar oldalon határátkelőhelyet kell építeni. Jelenleg az átkelő műszaki tartalmának meghatározása folyik. Ezzel párhuzamosan készül az M4 autópálya Berettyóújfalu és országhatár közötti szakasz közbeszerzési dokumentációjának összeállítása. Az M35 autópályánál az építési engedélyek alapján megindul a tender tervek készítése.

HBN–KZS

Levélben válaszolt a miniszter

A 42-es főút Püspökladányt elkerülő szakasza megépítése miatt „Mennyit ér az ön szava miniszterelnök úr?” címmel az MSZP sajtótájékoztatót tartott Püspökladányban a főút 6. kilométer szelvényében péntek délután. Bangóné Borbély Ildikó, MSZP-és országgyűlési képviselő Kövér László házelnöknek írásban tette fel kérdéseit, amelyek között szerepelt az is, hogy Orbán Viktor 2011. június 14-ei püspökladányi látogatása alkalmával csak kampányfogás volt-e a 42-es főút elkerülő szakaszának megépítésére tett kijelentése. Dr. Seszták Miklós ágazati miniszter válaszából kiderül, hogy a kormány kiemelten foglalkozik az M4 autópálya egy évtizeden belül történő megvalósításával. A sztráda kiváltja az elkerülő utat és ezzel megoldja a ladányiak problémáját, amely szerint szinte elviselhetetlen a városon áthaladó teherforgalom. A beruházás 2016-2018 között valósulhat meg – írta a miniszter, hozzátéve, hogy már ez a fejlesztés is jelentősen orvosolja a tranzitszállításból eredő fő forgalmi problémákat, amelyeket az autópálya Püspökladány-Berettyóújfalu szakasz kiépítése tartósan rendez majd.