Fix traffipaxok: kétséges az éles indulás időpontja

Akt.:
Fix traffipaxok: kétséges az éles indulás időpontja
© Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – Balesetveszélyes helyekre szerelik fel a fix sebességmérő készülékeket.

Kétség kívül könnyebben találkozhatnak traffipaxszal az autósok március vége óta, miután üzembe helyezték az országban a 160 lézeres mobilkészüléket, közülük kilencet a megyében. Noha egy hónapos csúszással állították azokat munkába, már akkor jelezték: ez csak a kezdet, júliustól az új funkcióit is használják majd az egyenként 5,7 millió forintos gépeknek, azok ugyanis nem csak a piros lámpán történő áthajtást, de a záróvonal átlépését is képesek rögzíteni. Ezekkel a képességeikkel azonban egyelőre nem élnek. Ez derül ki a megyei rendőr-főkapitányság hivatalos válaszából, amelyben még jövőidőben írnak a készülékek majdan használandó funkcióiról. Az indulási időpontról viszont az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztályáról sem kaptunk választ.

A leggyakoribb bírság…

A háttérben technikai problémákat sejtünk. Ezt támasztja alá, hogy a tesztidőszak eleve tovább tartott a korábban jelzettnél, illetve sajtóhírek szerint nem indult zökkenőmentesen az új készülékek működése sem.

A mobil sebességmérők egyébként rendszeresen „szolgálatban vannak”. Mióta az új eszközöket is szolgálatba állították, a korábban megszokottak mellett azokon a településeken és helyeken is gyakran készülnek drága felvételek, ahol korábban csak ritkán kameráztak a rendőrök. Szerettük volna megtudni, hogy ez érezhető-e a kiszabott büntetésekben is, s ha igen, mennyivel többet szabtak ki március vége óta, mint korábban, erre azonban kitartó érdeklődés után sem válaszoltak az ORFK-nál.


Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István ©

Mindössze annyit közölt a köztestület a közpénzből vásárolt készülékekről, hogy a Hajdú Bihar megyében a leggyakrabban kiszabott bírság összege 30 ezer forint, a rendőrség pedig a megállapított legnagyobb sebességekről nem vezet nyilvántartást.
A fix készülékek működését – amelyek szintén a Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok névre hallgató rendszer részei – sajtóhírek szerint idén ősztől ígérték (az uniós tájékoztatóban ennél megengedőbben fogalmaznak, ott az év vége szerepel a VÉDA kamerarendszer kiépítésére). Munkatársunk már nyár folyamán is érdeklődött több vonalon annak részleteiről, de még a szokásosnál nagyobb titkolózásba ütközött. Annyit sikerült megtudnunk, hogy a telepítések folyamatban vannak, amit Demeter Erika főhadnagy, a megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense is megerősített válaszlevelében. (Ezt látták a Napló munkatársai is a 47-es főúton, Berettyóújfalu közelében – a szerk. megjegyzése).


Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István ©

Mint írta, a készülékek közül megyénkben 47. számú főútra hármat, a 42-esre, illetve a 4-esre kettőt, míg a 35. számú főútra egyet telepítenek. Ezekkel együtt tehát összesen 17 új típusú készülék fog működni Hajdú-Biharban. A fixek a legbalesetveszélyesebb gócpontokra kerülnek, ennek folytán azok közelében korábban is gyakran voltak mérések, illetve közúti ellenőrzések.

Radaros készülékek

Szinte borítékolható, hogy alapos tesztidőszakra lehet számítani, mivel aligha akar a rendőrség olyan helyzetbe kerülni, mint az év elején, amikor beharangozták, hogy mi mindent lesznek képesek figyelni a mobilkészülékekkel, ennek ellenére élesben továbbra is csak a sebességet ellenőrzik. Jó hír lehet az autósoknak, hogy a készülékek nem lézeresek, hanem radarosak lesznek, így kisebb a hatótávolságuk, illetve hogy sajtóhírek szerint az autópályán megszokott „Traffic controll” táblával hívják majd fel a figyelmet a mérésre. Azt azonban a KRESZ sem tartalmazza, hogy azokat milyen messze kell elhelyezni a műszertől – figyelmeztettek forrásaink.

HBN


Kameraerdő figyel

A 160 mobil és a 130 fix kamerarendszert (utóbbiak 365 forgalmi sávot képesek figyelni) uniós támogatás felhasználásával vásárolták. A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat néven futó program célja a közúti balesetek és sérülések számának csökkentése. Az unió ugyanis szeretné, ha a 2011-ben történt személyi sérüléses közúti balesetek száma 2020-ig a felére, a közúti baleseti halálozások száma pedig szinte nullára csökkenne 2050-ig.

Ezeket érzékelik

A fix telepítésű traffipaxok az alábbi funkciókat látják majd el (az útszakasz adottságainak megfelelően):

  • Sebességmérés, rendszámfelismerés, forgalomszámlálás, forgalomtorlódás, veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése, járműről készített felvételek továbbítása, behajtási tilalom, záróvonal átlépés megszegésének észlelése
  • Biztonsági övre, kötelező haladási irányra, vasúti átjárón áthaladásra, leállósáv igénybevételére, autóbusz forgalmi sáv használatára, közlekedési lámpa jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése

Épülnek a fix traffi-állványok
Hajdú-Bihar – A új mobil készülékek egyelőre csak a sebességet figyelik.









hirdetés