Még arra is volt vészterv, ha a virágkocsi lerobbanna

Akt.:
A győztes virágkocsi
A győztes virágkocsi - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A 46. Debreceni Virágkarneválon az idén is szebbnél szebb virágkompozíciók vonultak fel, melyek közül a legtöbb közönségszavazatot a Szent Anna-főplébánia Katolikus újjászületés című alkotása nyerte.

A mű elkészítéséről már tavaly késő ősszel elkezdtek tanakodni a plébánián; a tervek megvalósításához több ember hosszú, folyamatos és összehangolt együttműködésére volt szükség. Az alkotók lelkesen és szeretettel emlékeznek vissza erre az időszakra.

Sokatmondó jelképek

A 73 éves Lőrinc atya boldog, hogy életében részese lehet a Szent Anna-plébánia fennállása sarkalatos pontjának. – Neves évfordulóhoz érkezett a templom, idén 300 éves, amit szerettük volna bemutatni a virágkarneválon, ezért indultunk mi is a felvonuláson. A virágkocsi alkotóelemei több történelmi utalást és szimbólumot ölelnek át. Az elején található két torony – közötte a monstranciával – a templomot szimbolizálja, míg közvetlenül mögötte gróf Csáky Imre nagyváradi püspök alakja áll, aki 1715-ben megalapította a plébániát, és akinek sírja ma is a székesegyház altemplomában van elhelyezve – mondta Orosz Lőrinc, a Szent Anna-székesegyház és főplébánia plébánosa. A virágkocsin Csáky bíboros mellett a püspöki szék és a Jézust jelképező Isten báránya jelenik meg, ami a lelkipásztorságot hivatott kifejezni. Szent Anna – a templom védőszentje – oltárképe is megelevenedik, férjével, Joachimmal és lányával, Szűz Máriával. Két lebegő angyalfigura is megjelenik; továbbá, a kocsi hátulsó sarkán mutatkozó két kompozíciós elem egyike a székesegyház 2011-ben Csáky Imre tiszteletére szentelt harangját, a másik pedig az 1991-ben Debrecenben járt Szent II. János Pál pápa emlékét őrző harangot idézi. A kompozícióban feltűnő gótikus ív a templom elődjét, a középkori Szent András gótikus katedrálisát eleveníti fel, a kocsi oldalán található „Emlékév Isten dicsőségére 1715–2015” felirat pedig a kompozíció képét zárja.

Az időtlenség szekerén

Tamus István tervező-szobrász korábban éveken át közreműködött a debreceni virágkarneválokon, az utóbbi időben azonban mégsem láthattuk a nevét a tervezők között. Ahogy elmondta, jelentkezni nem szokott, de ha felkérést kap, nem utasítja vissza. A Szent Anna-templomtól tavaly ősz végén keresték fel a felvonulás gondolatával kapcsolatban, amit örömmel elvállalt, a „Katolikus újjászületés” kompozíciója a visszatérést jelentette számára. A grafikus habár neveltetéséből adódóan református, felesége és gyermekei révén a katolikus hithez is kötődik. Alapvetően keresztény embernek vallja magát, aki szívesen segít másokon, akár lelkiekről, anyagiakról vagy szellemi tevékenységekről legyen szó.

A Nagyerdei Stadion előtt, többedmagával | Fotó: Molnár Péter A Nagyerdei Stadion előtt, többedmagával | Fotó: Molnár Péter ©

A tervezéskor a készítők több ötletet is elvetettek, míg végül a már ismert kompozíció mellett döntöttek. A legfőbb feladat Csáky bíboros megjelenítése volt, hiszen ő a központi figurája a 300 évvel ezelőtti eseményeknek. Tamus István elmondta, a tervezéstől a kivitelezésig mindenben kivette a részét, a figurák mozgatása, elhelyezése és megvágása – monumentális méretük miatt – nem volt egyszerű feladat, több ember erejét igényelte.

Kiemelte azt is, hogy a Szent Anna-templom virágkompozíciója egyfajta időtlenséget, időutazást fejez ki, hiszen a kezdetektől napjainkig több utalás is megtalálható rajta. Habár az élet mulandó, a hit és a szeretet, az örök, és ez nagyon fontos üzenete a katolikus visszatérésnek.

Művészi színvonalon

A győztes kocsinál segédkező, statikáért felelős Sofém Kft. ügyvezető igazgatója, Soltész József hozzátette, a virágkarneválok azért tudnak már több évtizede jelen lenni Debrecen életében, mert a virágkocsik művészi színvonalúvá emelték az eseményt. A kompozíciók esztétikuma és a megfelelő statikai eljárások egyaránt fontosak minden induló kocsinál. A pontos rögzítések, faragások és bevasalások képezik a virágkocsik stabil alapját. Az igazgató hangsúlyozta, mivel régi kocsikról van szó, nem volt elég csak csavarral rögzíteni az elemeket, hanem a biztosabb, hegesztési folyamatokat kellett alkalmazni. A figurák alakjait be kellett vasalni, hogy stabilan a helyükön maradjanak. Nem volt utolsó szempont az időjárási viszontagságok figyelembevétele sem, hiszen egy véletlen kialakuló viharban sem szabad, hogy elmozduljanak az elemek. Habár nem volt rá szükség, arra is volt egy vészterv, ha a kocsi lerobbanna. Ezek a munkafolyamatok komoly erőfeszítéseket igényeltek, a nyertes virágkocsi mögött mintegy 500 órányi, szorgos munka áll.

Koronaként borult virágba

Végezetül a kocsira a virágok mint egy korona kerültek fel, hiszen ezek színesítették és töltötték fel élettel azt. A Katolikus újjászületés virágdizájnjának megalkotása Antal István és felesége, illetve a főplébániai közösség együttes munkája. A házaspár az ötletelésnél előtérbe helyezte, hogy egy plébánia kocsija révén a letisztult, visszafogottabb színeket kell alkalmazni. Augusztus elején fogtak hozzá először a szárazvirágok és termések tűzéséhez, ragasztásához, a kocsi oldalán a feliratnál pedig örökzöldet is használtak, végül pedig az élővirágok kerültek a helyükre. Antal Istvánné elmondta, meleg időre készültek, de végül a barátságtalan, esős idő sem rontotta el az elképzeléseket, hiszen a kocsi alját díszítő liziantuszok, kardvirágok és őszirózsák csodálatosan virultak.

HBN-Vass Kata








hirdetés