Médiatanács: veszélyeztette a kiskorúakat a Való Világ 7, 42 televízió kvótateljesítését vizsgálják

Akt.:
Médiatanács: veszélyeztette a kiskorúakat a Való Világ 7, 42 televízió kvótateljesítését vizsgálják
© Forrás: ihungary.hu
Budapest – Nyilvánvalóan és súlyosan megszegte a korhatár-besorolási szabályokat a CLT-UFA SA médiaszolgáltató, amikor az RTL 2-n tavaly január 20-án délben sugározta a Való Világ 7-et – a médiatanács döntéséről csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

A médiaszolgáltatónak a műsort a mély érzelmi kötődésektől mentes, a szexualitást középpontba állító párkapcsolati minták bemutatása miatt a 12 éven aluliak számára nem ajánlott minősítés helyett 16 éven aluliak számára nem ajánlottként és 21 óra után kellett volna műsorra tűznie – írják.

Megemlítik, mivel a januártól Luxemburgban – korábban Romániában – bejegyzett médiaszolgáltató továbbra sem tartozik magyar joghatóság alá, a médiatörvény és az uniós szabályok szerint a hazai testület jogi mozgástere korlátozott.

A testület csak szigorú feltételek megléte esetén járhat el külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben: így teljesülnie kell, hogy a szolgáltató uniós tagállamban letelepedett cég legyen, a médiaszolgáltatás Magyarország területére irányuljon, valamint hogy a kifogásolt műsorszám nyilvánvalóan és súlyosan sértse meg vagy a korhatár-besorolási, a gyűlöletkeltés tilalmára, vagy éppen a kiskorúakra fokozottan káros tartalmak tilalmára vonatkozó törvényi előírásokat – írják.

Ha egy éven belül összesen három azonos típusú szabálytalanságra is fény derül, akkor a harmadik alkalommal a Médiatanács kezdeményezésére Magyarországnak lehetősége nyílik konzultációt kezdeményezni az érintett tagállammal az Európai Bizottság bevonásával az alkalmazandó jogkövetkezményekről – fogalmaz a közlemény.

Jelzik egyben: a testület figyelmeztetésben részesítette a Szombathelyi Televíziót, amely időjárás-jelentésében egy alkalommal, tavaly novemberben burkolt patikareklámot tett közzé.

Ugyanakkor hatósági eljárás indul a Hatoscsatornán a Tabuk, titkok, tények című műsorban február 7-én elhangzottak miatt, amelyek alkalmasak lehettek a mozgássérültek kirekesztésére, mert a meghívott vendég többek között “rossz emberek inkarnációiként” írta le az érintett csoportot, és a kijelentést a műsorvezető sem ellensúlyozta.

Szintén hatósági eljárás indított a testület a Bonum TV, az Echo TV, a Filmmánia, a 4-es és 5-ös csatorna, a Pannon TV és 36 helyi kisközösségi televízió üzemeltetőjével szemben, mert adatszolgáltatásuk alapján vélhetően a médiatörvényben, illetve az uniós rendelkezésekben foglaltakhoz képest túl kevés európai, illetve magyar művet tűztek műsorra.

A televízióknak évi műsoridejük több mint felét európai művek, több mint harmadát magyar művek bemutatására kell fordítaniuk, és évi műsoridejük legalább 10 százalékában olyan európai műveket, legalább 8 százalékában pedig olyan magyar műveket kell bemutatniuk, amelyeket tőlük független műsorkészítővel készíttettek, vagy más műsorkészítőtől öt évnél nem régebben készült műként szereztek be – emlékeztet a közlemény.

– MTI –








hirdetés