Matricával a főutakon is

Kamionok, matricával a főutakon is
Kamionok, matricával a főutakon is
Sajtóinformációk szerint a kamionok a fő közlekedési utakat is csak matricával vehetik igénybe.

Nem érezzük majd úgy a mindennapi közlekedésben, hogy kevesebb kamion halad az utakon – véleményezték a szakmabeliek a tranzit útvonalak fizetőssé tételének tervét. A Népszabadság értesülései szerint ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a jövő évtől csak akkor engedné a 7,5 tonnánál nehezebb kamionokat a tranzitutakon közlekedni, ha autópálya-matricával rendelkeznek. A fizetős tranzitutakat már kijelölték, ez az ország legtöbb fő közlekedési útját érinti. Ha ezeken matrica nélkül közlekedik a kamion, megbüntetik januártól, de akkor is, ha mellékútvonalon próbál haladni. A cél – mint azt a szaktárcánál érdeklődésünkre jelezték – nem a bevételek növekedése, hanem a közutak leterheltségének csökkentése, hiszen ha megveszik a matricát a fuvarozók, akkor a sztrádákon közlekednek majd.

Nem megoldás

A szépséghibája ennek – mutattak rá az érintettek –, hogy ehhez nincs elég autópályánk. Ráadásul a nemzetközi és távolsági fuvarozásban érintettek minden autójukat felmatricázzák, csupán azok nem teszik ezt, akik a helyközi szállításban érintettek. Számukra lehet megterhelő a tranzitutak fizetőssé tétele. Minderről Ádám Imre, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének területi ügyvezetője számolt be. Hozzátette: ettől nem lesz kevesebb kamion a fő közlekedési utakon és több a pályán, mert aki tehette, eddig is sztrádán haladt.

Minden kamionunkra van matrica, hiszen a nemzetközi forgalomban is jelen vagyunk, ez egy évre autónként 190 ezer forint. Viszont a kisebb fuvarozóknak jelentős érvágás lehet, hiszen eddig nekik nem volt ilyen költségük. Arról nem beszélve, hogy ezeket a terheket egyre nehezebb az árakban érvényesíteni, mert igen nagy a verseny ezen a piacon – jelezte kérdésünkre Molnár Ferenc, az ózdi Borsod Volán Center Kft. ügyvezetője. Mint mondta, bár nekik ez nem jelent pluszterhet, mégsem látja, hogy hozza meg a várt eredményt ez az intézkedés.

Aki matricával rendelkezik, az a pályán halad, ha van, ám ahol nincs sztráda, ott a főúton közlekedik. Alsóbb rendű utakon pedig végképp nem éri meg zötykölődni, az több idő és még több üzemanyag. Mitől csökkenne a forgalom? – veti fel a kérdést.

A tervezet életbe lépéséhez a közúti közlekedésről szóló törvény módosítására van szükség. Mindez egyébként az alapját képezné a jelenleg még csúszásban lévő elektronikus díjfizetési rendszernek.

Módosítás kell

Mivel az időarányos, átalánydíjas – a mindennapi felhasználók számára matricásként ismert – útdíjfizetési rendszer a felgyorsult autópálya-fejlesztések következtében gazdaságtalanná vált, emiatt a jelenlegi rendszerrel a meglévő autópályák üzemeltetése, fenntartása és felújítása éveken belül lehetetlenné válik. Ráadásul a közlekedők számára sem elfogadható, hogy egy-egy autópálya-szakasz megtételéhez sok száz kilométerre, sokszor több napra, hétre szóló jogosultságot kell vásárolniuk. A magyarországi autópályákon a tervek szerint 2007-től vezetik be – az első időszakban várhatóan csak a teherautók számára – a használattal arányos elektronikus elven működő díjszedési rendszert.








hirdetés