Másfél milliárd forint támogatást kap Debrecen

Debrecen – Elindulhat az on-line, egyablakos önkormányzati közigazgatási szolgáltatások kiépítéséhez szükséges, úgynevezett ASP-központok kiépítése mind a hét magyarországi régióban: 13 pályázó közül került kiválasztásra az a 7, az e-önkormányzati szolgáltatások működtetésében már ma is számottevő tapasztalatokkal rendelkező települési önkormányzat, amely gazdája lehet a regionális központoknak.

Miután a települések csatlakoznak a jövő év második felére kiépülő ASP-központokhoz, mintegy 250 önkormányzati hatósági eljárás válik intézhetővé az interneten is – tájékoztatta a Napló-agora, a lap levezezési rendszere tagjait csütörtökön este Gadus István, az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács társelnöke.
Híréhez a következő háttérmagyarázattal szolgált: Az internet egyre inkább behálózza az életünket – ma már nem csak híreket olvasunk a világhálón, de rádiót hallgatunk, tévét nézünk, vásárolunk és ott intézzük a banki ügyeinket. Sőt: ma már a legtöbben az adóbevallásukat is az interneten nyújtják be.
Az internetes, úgynevezett e-szolgáltatások terén az önkormányzatok azonban még jelentős fejlesztések előtt állnak: a helyi okmányirodai és az önkormányzati hatósági ügyek kapcsán még nagyon sok a fejlesztésre váró terület.

Az e-önkormányzati szolgáltatások fejlesztése és széles körű elterjesztése hazai és európai uniós jogszabályok által is előírt kötelezettség, ráadásul elengedhetetlen feltétele a közigazgatás hatékonyabbá tételének. Az elektronizálás révén jelentős megtakarítások érhetők el az önkormányzati munka terén, ezért az e-közigazgatásra áldozott források megtérülnek a települési költségvetésekben.

Ezért született meg az az uniós támogatási konstrukció, amelynek alapvető célja olyan, úgynevezett ASP-központok kialakítása, amelyek az önkormányzatok széles körének elérhetővé teszik az e-közigazgatási szolgáltatásokat. A fejlesztések eredményeként e központokon keresztül érhetik el széles körben az állampolgárok és a vállalkozások az elektronikus önkormányzati szolgáltatásokat.

A térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztését szolgáló program részeként a hét magyarországi régióban első körben egy-egy olyan önkormányzat került kiválasztásra, ahol létrejöhet maga a központ, olyan informatikai alkalmazásokkal, mint például a szociális, az adóügyi, a gazdasági, az iratkezelő és a gyámügyi informatikai rendszerek. A pályázat eredményeként a régiós ASP-központoknak dzeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Székesfehérvár, Érd és Szombathely önkormányzata adhat otthont. E központok kiépítésére és a települési önkormányzatok csatlakozására régiónként 1,5 milliárd forint, nagyobbrészt európai uniós támogatás fordítható.

A regionális ASP-központok kiépítése várhatóan 2011 második felében fejeződik be, s a települési önkormányzatok ezt követően – szintén uniós segítséggel, magas támogatási intenzitással, a település méretétől függően 15–85 millió forintos pályázati támogatással – csatlakozhatnak a rendszerhez. A program eredményeként mintegy 250 önkormányzati hatósági eljárás esetében lesz majd mód az egyablakos, on-line ügyintézésre.