Magánutat nem építhet

Magánutat nem építhet
© Fotó: Kovács Péter
Komádi – Néhány család életét keseríti a szilárd útburkolat hiánya, a polgármester segítőkész a megoldásában.

– Tanyaprogram? Mire adnak pénzt, ha erre nem? – mutat az alig járható útra Gombos János. A férfi a Komáditól mintegy három kilométerre lévő, de a kisvároshoz tartozó, a Sebes-Körös és a vasútállomás között lévő tanyák egyikén lakik. Panaszolja, hogy az ő, illetve a szomszédjában lakó néhány család otthonát nem lehet megközelíteni szilárd burkolatú úton. Ezért havas, esős, sáros időben nemhogy személygépkocsival, de gyalog is alig lehet járni.

Ha bejönnek, megnézzük, van-e pályázati lehetőség.” Tóth Ferenc

Bezzeg Ausztriában!

– Hét tanya és 15 parcella jó megközelítése múlna a mintegy másfél kilométeres út megépítésén. A folyó gátja teteje ugyan aszfaltos, viszont azon nem mehetnek nagyobb járművek, mert szétnyomják a védelmi rendszert – magyarázza Gombos János, majd az országútról a gát oldalán lefutó, félig leaszfaltozott utat mutatja, hogy az útfelújításakor a munkásoknak vett néhány üveg sört, és megcsinálták azt a kis szakaszt lefelé.

Fotó: Kovács Péter Fotó: Kovács Péter ©

Öreg autójába ülünk és körbevisz bennünket azon a másfél kilométeren, ahová az utat szeretnék az ott lakók. A házakig jól járható a földút, majd onnan inkább csak sejteni lehet, hogy merre fut az út; ott nincs fa a gyeppel benőtt keskeny csíkon. A vasút mellett félbehagyott építkezés, elhagyott és omladozó házak. Magyarázza, innen mindannyian azért mentek el, mert nincs út, anélkül pedig ma már nem lehet normális életet élni. – Voltam Svájcban, Ausztriában – folytatja –, ott a legutolsó tanyasi út is aszfaltos, sima. Az Európai Unió hogy tűri az olyan lehetetlen helyzetet, mint amilyen itt van! Voltak kint a polgármesteri hivatalból, megnézték, azt mondták nincs pénz! Hol a pénz? Pedig van tanyaprogram!

A három harmad városi út

– Az önkormányzat nem foglalkozhat az útépítéssel, mert magánútról van szó. Négy-öt családot érint a probléma. De ha bejönnek a polgármesteri hivatalba, megnézzük, van-e olyan pályázati lehetőség, amely támogatja a magánutak építését. Az önkormányzat magánútra nem pályázhat – fogalmazott Tóth Ferenc polgármester, majd azzal folytatja, hogy a város­vezetésnek 54 kilométer belterületi út állagáról kell gondoskodnia. Egyharmada alig-alig járható, másik harmada is javításra szorul, a maradék harmadot pedig már rendbe tették. Fontos, azokra az utakra csoportosítják a forrásokat, amelyeket sokan használnak, ahol sokan járnak.

HBN–KZS