Lerántjuk a leplet egy nagy buszozós rejtélyről

Akt.:
A vezető dönthet úgy, hogy csak azok az ajtók nyíljanak, ahol a gombot megnyomták
A vezető dönthet úgy, hogy csak azok az ajtók nyíljanak, ahol a gombot megnyomták - © Illusztráció: Molnár Péter, archív
Debrecen – Szokatlan dolgot vettünk észre az elmúlt napokban debreceni autóbuszokon. Az ajtó fölötti leszállást jelző zöld lámpa nem folyamatosan világított, hanem villogott. A megállóba érve az ajtó nem nyílt ki, amit az utasok közül többen is emelt hangon kértek számon a sofőrtől. A buszon utazók nagy része bizony nem tudja, mit kell tenni ilyenkor.

Ilyés Zsolt, a DKV autóbusz ágazati mérnöke ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: a vezető úgy is dönthet, hogy kizárólag azok az ajtók nyíljanak, ahol a leszállásjelző gombot megnyomták. Ilyenkor, amely ajtónál nem folyamatosan világít, hanem villog az ajtó feletti zöld lámpa, ott nem jeleztek. Annak az utasnak, aki a következő megállónál le akar szállni, annyi a teendője, hogy a megállóban megnyomja az ajtón lévő leszállásjelző gombot, amire kinyílik az ajtó.

Ugyanez a helyzet a busz külső részén, az ajtó mellett villogó lámpácska esetén is. Vagyis ha ekkor a megállóba – az utolsó pillanatban – érkező utas megnyomja a gombot, kinyílik az ajtó.

Ilyés Zsolt szerint valójában a fűtés, illetve légkondicionálás hatékonyságát – végsősoron az utasok komfortját – hivatott ez javítani. Az ajtók ilyen nyitása 2009 óta lehetséges. Ugyanakkor ezt csak ritkán szokták alkalmazni a buszvezetők, mert tapasztalatuk szerint az utasok általában nem tudják, mit kell tenni. Azt is megtudtuk az illetékestől, hogy a villamosokon is van lehetőség az utasok által történő ajtó nyitásra és zárásra, persze csak a jármű álló helyzetében a járművezető engedélyével.

A budapesti 4-es és a 6-os villamosvonalon közlekedő Combinókon évek óta a villogó lámpás megoldást alkalmazzák.

HBN–OCs








hirdetés