Leállt a ravatalozó hűtője, bomlásnak indult a férfi holtteste

Akt.:
Leállt a ravatalozó hűtője, bomlásnak indult a férfi holtteste
© Illusztráció: Derencsényi István, archív
Álmosd, Debrecen – A temető feljelentést tett, a család bírósághoz fordul a végtisztesség megzavarása miatt.


Nagy volt a hőség szeptember első napjaiban, amikor a tragédia érte az Álmosdon lakó Pénzes Istvánnét. Csütörtökön (3-án) hajnalban még beszélgetett a férjével, munkából hazatérve pedig holtan találta. „Tudom, mások is átélték már ezt a helyzetet. De amit most írok, talán kevesek!” – fogalmazott, és elsorolta, hogy a tetemet a Platinum Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat két vámospércsi dolgozója vitte az álmosdi ravatalozó hűtőjébe, amiről utóbb kiderült, hogy napokon át nem működött. Ezt csak szeptember 7-én, hétfőn vették észre. A test már bomlásnak indult. „Kedden reggel a családommal kimentünk a ravatalozóhoz. Szerettem volna a férjemet megnézni, de nem engedték meg. Közölték, nem olyan állapotban van, hogy megnézhetem”.

Nem tudták megnézni

Pénzes Istvánné levele szerint a temetkezési válallat felajánlotta a hűtési díj visszafizetését és 230 ezer forint kártérítést, de „bennünket nem a pénz érdekel, hanem az, hogy a család többi tagja (fiai, nászai, testvérei) nem tudták utoljára megnézni, a végtiszteletet leróni. Temetéskor még a koporsót is kicserélték, nem abban temették el, amit a család választott számára végső nyughelyként. Elvették a jogot tőlünk, hogy tisztességben elbúcsúzzunk férjemtől.

Nem elég a szívfájdalom, hogy elhunyt a férjem. Hogyan birkózzunk meg azzal a ténnyel, hogy már a föld felett bomlásnak indult!” – áll a levélben.

Megegyezést ajánlanak

A temetkezési vállalat igazgatója, Kari Irén mindezekre reagálva előre bocsátotta, hogy az eset mélyen megrázta őt, megérti a család felindultságát. Természetesen azóta is nyitottak a megegyezésre a gyászolókkal, sajnálják, hogy ők elzárkóztak ettől.
Levelében leírta, hogy idén januárjában villamossági szakértővel érintésvédelmi vizsgálatot készíttettek a ravatalozóban, a hűtőt pedig a Hűtő-Klíma Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel kötött szerződés szerint havonta ellenőriztetik. Az álmosdon történtek okait kutatva a szakszerviztől és a villamossági szakértőtől is friss vizsgálatot kértek. Eszerint a konnektor beégését, a zárlatot a hűtő nem okozhatta. Ezért rongálás cselekménye miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tettek a Hajdúhadházi Rendőrkapitányságra – közölte Kari Irén.

Szándékos lett volna?

Beszélgetésünkből azonban kiderült, hogy e feljelentést szeptember 30-án tették meg. Előzőleg ugyanis – mint mondta – egy rendőri vezető arról tájékoztatta, hogy feljelentést csak a károsult tehet, s itt a köztemető nem tekinthető károsultnak. Ezt először tudomásul vette, majd konzultált más jogi szakértőkkel, így készült a feljelentés. Mert szerinte nem zárható ki, hogy valaki szándékosan okozott zárlatot. Erre utal – tette hozzá – hogy az egységvezetőjüket szeptember 7-én felhívta egy magánszemély, és bizalmas információként közölte: az álmosdi hűtő nem működik. S valóban, a helyszínen azt látták, hogy a csatlakozó fali konnektor el van égve.

Nem kapott áramot

A hibát kijavították, a hűtő indult. Azért ne működött tehát, mert nem kapott áramot. „Kerekes Sándor érintésvédelmi szakember véleményt adott arról, hogy a konnektor meghibásodását, a vezeték égését lazulás, vagy tartós,12-15 Amper áramfelvételű fogyasztó okozhatta. Tehát nagy teljesítményű berendezést kellett valakinek ezen aljzatból üzemeltetni ahhoz, hogy a hiba előálljon” – olvasható a feljelentésben.

A történtekről Kari Irén igazgatónő feljegyzést kért az álmosdi esetben illetékes vámospércsi egységvezetőtől, aki a részletek leírása után kitért arra, hogy a családot ő értesítette a „sajnálatos körülményekről, és javasoltam a zárt koporsót. A család ezt akkor elfogadta. A temetés szeptember 9-én 11 órakor volt. Felravatalozás után én még a koporsónál fogadtam a családot, szerencsére semmiféle kellemetlen szag nem áramlott a koporsó felől. A temetés rendben lezajlott. A temetőből utolsóként távoztam, a család semmiféle jelzéssel nem élt irányomban” – írta szeptember 14-én Polgárné Nagy Elvira.

– Szabó Katalin –


Napokig nem ellenőriztek

Természetesen rákérdeztünk, miként fordulhat elő, hogy több napon át senki nem ellenőrzi, működik-e ravatalozó hűtője! Kari Irén azt mondta, ez a fő tanulság, ami alapján szeptember 22-én igazgatói utasítást adott ki. Előbb viszont elmagyarázta, hogy a hozzájuk tartozó települések egyben tulajdonosai is a megyei temetkezési vállalatnak, és egyes szerződések a fenntartás-üzemeltetés megosztására vonatkoznak, rögzítve egyebek mellett, hogy az önkormányzat gondoskodik a temető őrzéséről, a kapu nyitásáról, zárásáról, a vállalat pedig a berendezésekről, azok működtetéséről, karbantartásáról és a temetések bonyolításáról. Álmosdon évente átlagosan tizenöt temetés van, és az emberek többsége a kórházban hal meg. Kari Irén emlékei szerint ebben a hűtőben igen ritkán van halott. Amikor nincs, és nem készülnek temetésre, a vállalat dolgozója nem is tartózkodik a temetőben. Arról rendelkezett tehát a friss igazgatói utasításban, hogy a halottszállítást követően a hűtést az egységvezető, illetve a szállítók naponta kötelesek ellenőrizni.








hirdetés