Kazinczy örökségét ápolják

Akt.:
Kazinczy örökségét ápolják
© Fotó: Matey István
Debrecen – Hosszú, nehéz szövege­ket olvastak fel a szépkiejtési versenyen.

Demeter Júlia, a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola tanulója (felkészítő tanára Szegvölgyi-Pócsik Anett) nyerte a Kazinczyról elnevezett Szép magyar beszéd verseny 22. Debrecen városi és városkörnyéki fordulóját a 7-8. osztályos kategóriában hétfőn az Újkerti Közösségi Házban. A győztes április elején Kisújszálláson, a regionális döntőben képviselheti városunkat. A második helyezett Kiss Eszter, az Ady Endre Gimnázium tanulója, harmadik helyet pedig megosztva Csajkos Dóra, a Debreceni Bolyai János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákja, valamint Varga Laura, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye diákja érdemelte ki.

Az 5-6. osztályosok kategóriájában a zsűri döntése alapján Kalydi Emma, a Szoboszlói Úti Általános Iskola tanulója bizonyult a legjobbnak (felkészítő tanára Kovácsné Forgács Krisztina), ő az Oktatási Hivatal Debreceni Pedagógiai Oktatási Központ oklevelét vehette át.

Két művet bemutatni

A hétfői összecsapáson 14 iskola 23 tanulója vett részt. A verseny első részében a gyerekek egy szabadon választott művet olvastak fel, ami egy 20–25 soros, 20-21. századi magyar, prózai stílusban megírt mű lehetett. A második részben mutatták be, hogyan boldogultak a kötelező darabbal. Az 5-6. osztályosoktól Wass Albert Válogatott magyar mondák című művének előszavát, a 7-8. osztályosoktól Kováts Dániel Jellemkérdés című szövegrészletét hallgathattuk meg. A zsűri tagjai Vasné Dömötör Rozália tehetségfejlesztő mestertanár, dr. Vitéz Ferenc főiskolai docens, költő-irodalmár, elnöke pedig Ozsváth Sándor művelődéstörténész, az MTVA beszédtanára volt.

Fotó: Matey István

Az értékeléskor több szempontot vettek figyelembe: vizsgálták a szövegértést, a szöveghűséget, a hangvételt, a hangképzést, a hangsúlyozást, a szünettartást, a természetes beszédet. Kiemelték, ez nem szavaló- vagy prózamondó-, hanem szépkiejtési verseny, a színészi produkció egyáltalán nem elvárás.

Mint elmondták, a szövegeket mindkét korosztály számára nehéznek találták, mind a terjedelmük, mind a tartalmuk miatt, s olykor a szabadon választottak is túl hosszúak voltak.

Olvasás, szép kiejtés

– Hetven éve nem tanulnak beszédet a gyerekek az iskolában, s nagyon keveset beszéltetik őket. Első és második osztályban nagyon precízen el kellene sajátítaniuk az olvasás technikáját, mert néhány gyerek még hetedik-nyolcadikban is olvasástechnikai gondokkal küzd. Az artikuláció is pontatlan, mert a hangképzéshez szükséges izmok nem mozognak eléggé; a gyerekek olykor kihagynak vagy betoldanak hangokat a szövegbe, mert az agy gyorsabban mozog, mint ahogy a száj követhetné. Nem olvasnak eleget, sem hangosan, sem magukban, pedig a beszélőszervek néma olvasás közben is 5–10 százalékos tevékenységet folytatnak – összegezte a tapasztalatokat Ozsváth Sándor.

PtkI


Február 11-én a Debreceni Művelődési Központ Újkerti Közösségi Házban immár 22. alkalommal rendezték meg a Kazinczy Szép Magyar Beszéd verseny városi és városkörnyéki fordulóját, melyen 14 iskola 23 tanulója mérte össze tudását.

A versenyen először a szabadon választott szöveget, majd a Kazinczy-díj Alapítvány által választott kötelező szöveget olvasták fel a diákok. Fel­adatuk nem egy művészi produkció előadása volt, hanem a szöveg értő és értető, tartalmának és stílusának megfelelő hangú tolmácsolása, megfelelő hangsúlyozással, szép kiejtéssel, a mondatok, mondatrészek kiemelésével.

Ezek figyelembe vételével értékelt a zsűri, melynek tagjai Vasné Dömötör Rozália tehetségfejlesztő mestertanár, dr. Vitéz Ferenc főiskolai docens, költő-irodalmár, a zsűri elnöke pedig Ozsváth Sándor művelődéstörténész, az MTVA beszédtanára volt. Az eredmények a következőek:

5-6. osztály

I. hely: Kalydi Emma 5. o., Szoboszlói úti Általános Iskola, felkészítő tanára Kovácsné Forgács Krisztina
II. hely: Küzmös Molli 5.o., Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola, felkészítő tanára Emberné Balogh Emőke
III. hely: Balogh Zsófia Laura 6. o., Debreceni Bolyai János Általános Iskola és AMI, felkészítő tanára Szatmári-Szabó Szilvia Margit
IV. hely: Pere Tibor 6.o., Debreceni Hatvani István Általános Iskola, felkészítő tanára Varga Réka

7-8. osztály

I. hely: Demeter Júlia 7. o., Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola (felkészítő tanára Szegvölgyi-Pócsik Anett). Ő képviseli Debrecen városát áprilisban Kisújszálláson, a regionális döntőn.

II. hely: Kiss Eszter 7. o., Debreceni Ady Endre Gimnázium, felkészítő tanára Borbély Orsolya
III. hely: Csajkos Dóra 8. o., Debreceni Bolyai János Általános Iskola és AMI, felkészítő tanára Szűcs Lászlóné Tóth Zsuzsánna
III. hely: Varga Laura 8. o., DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimn. és Ált. Iskola Arany János Téri Feladatellátási Helye, felkészítő tanára Vajdics Krisztina
IV. hely: Kovács Boglárka 7. o., Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és AMI, felkészítő tanára dr. Ludmánné Huri Katalin
V. hely: Kálmánchelyi Gréta 7. o., DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája, felkészítő tanára Réz Szabina.
Különdíj: Horváth Ákos 8. o., Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és AMI, felkészítő tanára Czirinkóné Erdei Mária.



Lakóhelyem.
HAON.HU






hirdetés