Különös egy rangsor, levelet írt a miskolci igazgató… A legjobbak miért nem a legjobbak?

Akt.:
A Földesben. A legeredményesebbek voltak a diákolimpiákon és kiválóak a tanulmányi versenyeken, de a középiskolás rangsor készítésekor ezt nem vették figyelembe
A Földesben. A legeredményesebbek voltak a diákolimpiákon és kiválóak a tanulmányi versenyeken, de a középiskolás rangsor készítésekor ezt nem vették figyelembe - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Nem kerültek be a legjobb 10 vidéki gimnázium közé megyénkbeli intézmények. Megkérdeztük, miért?

– Megállítanak az utcán, és azt kérdezgetik tőlem a szülők, hogy tényleg ennyire lemaradtunk, ennyire rosszak-e az eredményeink – háborog Veres Pál, a Földes Ferenc Gimnázium igazgatója. Annak a miskolci gimnáziumnak az igazgatója, melynek diákjai az idén az országban a legjobb eredményt érték el a diákolimpiákon, 3 aranyat és egy ezüstérmet szereztek. De az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) is kiváló eredményekkel büszkélkedhetnek. Ennek ellenére, a HVG által készített középiskolai rangsorban az országos listán csak az 53. helyen szerepelnek, az első 10 legjobb vidéki gimnázium között pedig nem is említik az intézményt.

Azt kérdezik a szülők, hogy tényleg ennyire lemaradtunk-e.” Veres Pál

Veres Pál természetesen utánajárt, mi az oka a rangsorban elfoglalt nem túl előkelő helynek, és kiderült, a lista készítői egy kalap alá vették a nappali tagozatos diákokat és a felnőttoktatásban résztvevőket. Utóbbiak pedig jóval szerényebb érettségi eredménnyel rendelkeznek, mint a fiatalok.

Fotó: Bujdos Tibor Fotó: Bujdos Tibor ©

Az igazgató levelet írt az Oktatási Hivatalnak az igazságtalan besorolás miatt, hiszen mint fogalmazott: „térségünk kedvezőtlen demográfiai helyzetéből adódóan az intézmények beiskolázási pozícióját jelentősen befolyásolja minden összehasonlítás”.

Lerontja

– Ismerve, hogy a felnőttképzésben az eredmények szerények, a nappali képzés kiemelkedő eredményeivel így összesítve, az iskola mutatóit jelentősen lerontja. Tulajdonképpen büszkék is lehetnénk arra, hogy ennek ismeretében is előkelő helyezést értünk el ezen a listán, még sincs így, hiszen csak a nappali tagozatos eredményeinkkel sokkal előbbre kerülnénk, ami a térség többi iskolájához képest megítélésünket is módosítaná. Higgyék el, egy-egy ilyen pontatlanság sokkal nagyobb hatással van az intézmények helyzetére, mint azt első pillanatban gondolnák, és nem túldramatizálva a helyzetet, ez egzisztenciális kérdéseket is felvethet – írta Veres Pál levelében hozzátéve: az elemzett évben 141 nappalis és 48 felnőttképzésben részvevő érettségizett a Földesben. A 48 felnőttből csak 23 szerzett teljes érettségi bizonyítványt. „Ebből sejthető, mi a gond, de legyen itt példaként a matematika, ahol a nappalis érettségi átlagunk középszinten 4,52, az Oktatási Hivatal honlapján az összesített eredményünk 3,7” – vázolta problémát igazgató.

Én már évekkel ezelőtt levelet írtam az Oktatási Hivatalnak.” Madarász Péter

Aggályok

Szintén a kiváló gimnáziumok közé tartozik a Miskolci Herman Ottó Gimnázium, mely az idei országos rangsorban a 24. helyet foglalja el, a vidéki gimnáziumok listáján pedig épphogy lecsúszott a top 10-ről, a 11.-ek. Madarász Péter, az intézmény igazgatója már évekkel ezelőtt megfogalmazta a rangsorral kapcsolatos aggályait az Oktatási Hivatalnak és a HVG-nek küldött levelében, de úgy tűnik, nem történt változás. Többek között ő is épp azt kifogásolta akkor, hogy a Herman levelező tagozatos, felnőtt diákjainak érettségi eredményei is benne vannak az összesítésben, ami rontja az összképet.

Fotó: Bujdos Tibor Fotó: Bujdos Tibor ©

– Akkor az Oktatási Hivatal azt állította, hogy a levelezősök nincsenek benne az összesítésben, de én biztosan tudtam, hogy ez nem igaz, hiszen a nappalisok közül senki nem bukott meg az érettségin, a rangsort meghatározó eredmények között viszont bukás is szerepelt. Azt szintén nem tartom igazságosnak, hogy az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek eredményei és a nemzetközi versenyeken elért eredmények sincsenek benne a rangsorkészítés szempontjai között, pedig az utóbbiban a Földes gimnázium valóban az élen áll – fogalmazott Madarász Péter megjegyezve: érdekesség, hogy az OKTV eredmények viszont ott vannak az egyetemi rangsort meghatározó eredmények között, pedig az nem a felsőoktatás, hanem a középiskolák érdeme. Jelezte: nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az emelt szintű érettségin elért eredményekre is, mert az objektívabb képet adna a diákok valós teljesítményéről.

Fotó: Bujdos Tibor Fotó: Bujdos Tibor ©

– Azt azonban nem gondolom, hogy a rangsorban elért eredményünk valamilyen hátrányt okozna számunkra, a megyében semmiképp. De az azért bánt, hogy országos szinten sokkal jobb helyen vannak a miskolci gimnáziumok, mint azt a megjelent rangsor mutatja.

Hegyi Erika


Ezek voltak a szempontok

A HVG 2018-as középiskolai rangsorának összeállítói figyelembe vették a 10. évfolyamosok kötelező és egységes, 2016-os országos kompetenciamérésének eredményeit, a 2016-os tavaszi, közép- és emelt szintű érettségi eredményeit magyar nyelvből és irodalomból, matematikából, történelemből és idegen nyelvekből, valamint a középiskolákból a hazai felsőoktatásba 2016-ban felvételt nyert diákok felvételi pontszámának átlagát.

„Tudatában vagyunk annak, hogy a jó iskola számos jellemzője nem jeleníthető meg sorba rendezhető értékekkel. Célunk az, hogy a sorrendképző mutatók az iskolák többségére alkalmazhatók, azonos elven kialakíthatók és jellemzőek legyenek” – olvasható a kiadványban.









hirdetés