Küldjön hírt! – Kiégés ellen Dániában

Küldjön hírt! – Kiégés ellen Dániában
© Fotó: magánarchívum
Debrecen – 2019 februárjában az Erasmus KA+1 mobilitási pályázat keretében a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanáraként lehetőségem nyílt német nyelvű kurzuson részt venni Dániában, amely azzal foglalkozott, „Hogyan lehet a tanárként fittnek és egészségesnek maradni?”.

A kiégés vagy„burn-out” jelensége valóban létezik avagy divatfogalommá vált? Kérdésekkel, várakozással indultam neki a felfedezőútnak. Kíváncsisággal vártam, vajon mit tudhatnak jobban a gyereknevelésükről méltán híres, nyugodt kiegyensúlyozott dánok?

A kurzuson különböző iskolatípusok 20 pedagógusa vett részt: Németországból, Lettországból, Szlovákiából és ketten Magyarországról.

Fotó: magánarchívum

A képzés 6 napos volt, ahol a nyelvtanulás mellett, új ismereteket szereztem és a szemléletem is változott.

A kollégákkal folytatott beszélgetések során kiderült, hogy „burn out”-kiégés jelensége valós, érinti a pedagógusokat és a diákokat is, mindenképpen törődni kell vele, hiszen magára az elszenvedőjére káros leginkább.

A tanári lét során ez fokozottabban jelentkezik, melyeket adatokkal is alátámasztottak, és megállapították, hogy a tünetek fizikai betegségeket, személyiségtorzulást, megrekedtség érzését, a testi-lelki jólét megromlását eredményezheti.

Hogyan mutasson példát és hogyan adjon erőt a tanár a diákjainak és kollégáinak? Erre kerestük a választ az egy hét során.

Fotó: magánarchívum

A Dániában- Graasten nevű városkában-eltöltött hét felüdülést adott, testileg, szellemileg, lelkileg feltöltő technikákkal ismerkedhettem meg. Az egészséges táplálkozáson túl, autogén tréningbe is bekapcsolódtunk, légzőgyakorlatokat végeztünk. A Jacobson-féle progresszív izomlazítással ismerkedtem meg, amely egyszerű elven alapszik, és a tartós feszültég oldásában ad megoldást, amit a szorongás, a stressz és a félelem okoz. A hangtál meditáció sem újkeletű stresszoldó módszer, amit játékosan, gyerekeknél alkalmazva is eredményes lehet a felgyorsult világukban.

A tanulást, tanítási folyamatot segítő módszerekkel gazdagodva és feltöltődve folytatom azóta az itthoni munkámat.

Hová sietünk, hová sietettjük az iskolás gyermekinket? Számtalan példa van előttem és nap, mint nap szembesítve találom magam azzal, mennyire – a stressz általi – romboló hatású életet élünk. A gyerekeink jelentik a jövőt. A legegyszerűbb dolgok felé kell érzékenyíteni őket pl. tapintás, hallás, szaglás, ízlelés, együttlét, beszélgetés. Sajnos gyakran tapasztalhatjuk, hogy átlépnek az emberek egymáson, pedig az emberiesség sokkal fontosabb lenne.

A tanulást, tanítási folyamatot segítő módszerekkel gazdagodva és feltöltődve folytatom azóta az itthoni munkámat.

Életünkben az érdekeink kerülnek egyre gyakrabban előtérbe, átlépünk a másik emberen. Külföldi tapasztalataim során – amit maga a dániai mobilitás is alátámasztott – az egymás iránti emberséges, tiszteletteljes viszony mindennek az alapja.

A résztvevő külföldi kollégákkal való beszélgetések során lehetőség nyílt információcserére, és bebizonyosodott a számomra, hogy ők is küzdenek a hazai pedagógus kollégáinkhoz hasonló problémákkal. Mindez persze erőt adott, hogy igenis van miért és van tovább értelme küzdeni.

Szép fotókkal, a tengerparton gyűjtött kincsekkel, testben-szellemben-lélekben gazdagodva tértem haza.

– Kucskár Katalin, tanárnő –