Küldjön hírt! – Határtalanul oda és vissza: Hajdúságban és Mátyusföldön

Galánta, Kodály Zoltán Gimnázium
Galánta, Kodály Zoltán Gimnázium - © Fotó: Magánarchívum
Hajdúböszörmény – Idei osztálykirándulásunk különlegesebb volt az eddigieknél, mert közös gimnáziumi projektünk két felvonásban valósult meg 2016 áprilisában a galántai Kodály Zoltán Gimnázium velünk egyidős diákjai tettek nálunk látogatást, mi pedig május végén és június elején viszonoztuk azt.

Miután megérkeztek a Fürdőkerti Ifjúsági Szabadidőközpontba, prezentációban bemutatták városukat és iskolájukat. Majd játékosan igyekeztünk minél jobban megismerni egymást. Este ellátogattunk a Bocskai-néptáncegyüttes ifjúsági csoportjának próbájára, ahol Szücs János irányításával tölthettünk el egy igazán jó hangulatú másfél órát és több-kevesebb sikerrel elsajátíthattuk a néptánc alapjait. Kedd reggel bemutattuk a város nemrég felújított főterét, majd négy órában műhelymunkán vettünk részt az iskolában. Német- és angolórán hajdúsági recepteket fordítottunk. A következő rajzórán több kisebb csoportban a receptes könyv borítóját terveztük meg. Ezután kapcsolatokat kerestünk az irodalom és a gasztronómia között, például beleolvastunk Mikszáth Kálmán A magyar konyha című művébe. Végül rendhagyó biológia óránk volt, ahol az ízlelés érzékeléséről szóló vetélkedőn mérhettük össze tudásunkat. A délután vendégeink Debrecenbe mentek egy történelmi sétára. Este a Hajdúsági Múzeumban ismerkedhettünk meg „a böszörményi kinccsel”, Gombos-Orosz Ibolya múzeumpedagógus vezetésével.

Szerdán reggel nyolc órakor indultunk busszal a Hortobágyra, ahol először szétnéztünk a Látogatóközpontban, megtekinthettük a híres Kilenclyukú hidat, majd szafari busszal eljutottunk a Vadasparkba. Útközben hallhattunk a Hortobágyi Nemzeti Park történetéről. A Vadasparkban farkasok látványetetésében lehetett részünk, megcsodálhattuk a rókákat, a vadlovakat, a keselyűket, egy vaddisznót és a végtelen pusztát a kilátóból. Délután a Bocskai Gyógyfürdőben relaxáltunk. Este három család látta vendégül a diákokat, hagyományos böszörményi ételeket fogyaszthattunk (babgulyás, kenyérlángos, slambuc, csőröge).

Az utolsó napon Budapesten megnéztük a Kodály Zoltán Múzeumot és Archívumot, ennek az épületnek az a jelentősége, hogy régen ez volt Kodályék lakása. Ez a program két részből állt: a szépen berendezett múzeum és az életéről szóló film megtekintéséből. Délután sétáltunk egyet a Duna partján és a Margitszigeten.

hat2

Fotó: Magánarchívum

A galántai kirándulás is sok gazdag programot tartogatott számunkra. Megtekintettük a Galántai Honismereti Múzeum kiállításait és a Kodály-emlékművet a városi parkban, illetve bejártuk a környező településeket. Taksonyban megnéztük a tájházat és megkoszorúztuk az első világháborús emlékművet, Deákiban felkerestük azt a bencés templomot, ahol használták a Halotti beszédet, Nagymácsédon pedig a polgármesternél tettünk rövid látogatást, koszorút helyeztünk a kitelepítési emlékműre. Pozsonyban megtekintettük a várat és az óvárost, a reformkori országgyűlés épületét, Jókán pedig a cölöpös Németh-malmot.

A gimnáziumban rendhagyó órák keretén belül egy magyar, angol és német nyelvű, mátyusföldi és hajdúsági ételeket tartalmazó receptes könyvet készítettünk. Megismertük a mátyusföldi gyermekjátékokat, előadásokat hallottunk a felvidéki kitelepítésekről, és a két osztály több sportágban is összemérhette tudását. A projekt zárásaként, finom vacsorát követően, közösen énekeltük el az Ismerős arcok Nélküled című számát, illetve fellépett a galántaiak néptánccsoportja és a diószegi Dióhéj citerazenekar. Hazafelé Budapesten megtekintettük a Hagyományok Házában a Népi ékszerkészítés című kiállítást. Végül kellemesen elfáradva, sok-sok élménnyel és új ismerettel tértünk haza.