Közönség előtt kísérleteznek a héten

Akt.:
Láposi Terka és Visky András a csütörtöki „bölcsek” találkozóján.
Láposi Terka és Visky András a csütörtöki „bölcsek” találkozóján. - © Fotó: Matey István
Debrecen – Láposi Terka: Hagyom-e magam betagozódni egy rendszerbe vagy merek szabadon véleményt nyilvánítani?

Hatodik napja zajlik a nagyszabású kísérletsor: a Csokonai Nemzeti Színházban és a Vojtina Bábszínházban ma reggelig huszonöt előadást láthatott, aki bírta lélekkel, s idővel a vasárnapig tartó 11. Deszka Fesztivál eddigi összes színművét. A fenti megfogalmazás Visky András erdélyi magyar író gondolataira épül. A rendezvény dísz­vendége a Napló kérdésére hangsúlyozta: a megírt dráma próbája a színpadra állítás, korábban nem derülhet ki, hogy az alkotó célkitűzéseihez képest milyenre is sikerült. „Kísérletező műfaj. Íróként engem is izgat az, hogy a közönséget mennyiféleképp lehet megszólítani. A péntek esti előadásomon (Pornó) például kiállítom a titkosszolgálati irataimat.”

A színház sosem a múltba helyezi a történeteit, hanem a jelent is világítja meg.
Visky András

Mint mondta, nincs recept a hatásos, működő drámára, de abban bizonyos, hogy az egyik kulcs, ha az írónak testi tapasztalata van a teátrummal, és nem csak nézőként. „Ismerje a színház illatát, azt, hogyan szállong a por benne, hogy milyen, amikor egy színész kijön a takarásból és »megtámad« egy-egy mondatot.” Hangsúlyozta: A Deszka Fesztivál évről évre felteszi e kérdéseket: mi a színház szerepe a mai társadalmunkban? Van-e a színháznak politikai, terapeuta funkciója? Több idei előadás éles eszközökkel összpontosít a felelősségre, amely mindannyiunkat érint egy közösség tagjaiként.

A dráma kérdez, a néző felel

A Kárpát-medencei kortárs magyar dráma-termés debreceni szemléjének védjegye, hogy nem mérik össze a darabokat. Az alkotók a felkért „házibölcsek” nyílt, a közönség számára is látogatható diskurzusából kapnak visszajelzést, amelyre reflektálhatnak is. A bölcselkedők csapatát erősíti Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház játszószínházi művészeti vezetője.

„A kultúránknak kialakulóban van az a része, hogy aktuálisan rá merjek kérdezni az itt és mostra. Most még folyamatosan a hátam mögé tekintgetve a múlttal próbálok megküzdeni. Fel kell tenni a kérdést, hogy mennyire szeretnék ebben a jelen kultúrában, a közösségben, amelyben élek, érintett lenni. Ez azért fontos, mert akkor az én életemben is résztvevő vagyok” – fogalmazott. Úgy véli, az érvényes kérdésfeltevés bátorságáról, és a magunk válaszainak körbejárásáról szólnak a kortárs drámák. Tapasztalata szerint az idei szemle fontos eleme a nem is olyan régmúlt feldolgozása. „Izgalmas az emlékezés fontosságának és felelősségének sokrétű feltárása, a számos szempont szerinti vizsgálata. Megrendítő az őszinte igazságkeresés, s annak elfogadása, hogy sokféle igazság létezik. Ez érezhető a Gördeszka előadásain is.” Számos maradandó élmény érte az elmúlt napokban a Mercedes Benz című előadástól, a Bárka Színház történetén át, a Rendezés című darabig. Hatni azok tudtak leginkább rá, amelyekben élesen, pontosan fogalmazták meg a kételyeiket, illetve né­ző­ként beleengedték a műbe, elérték, hogy saját válaszait kezdje keresni.

HBN–HABE


Világ- és családtörténés a színpadon

„Örülnék, ha a magyar közélet nem élné túl Esterházy Péter hiányát. Ha érzékelné annak a beszédmódnak a hiányát, hogy szabadon szólhatunk dolgokról és nem kell tévedhetetlennek lennünk.” – így fogalmazott Visky András, a Deszka Fesztivál díszvendége a szerdai Mercedes Benz című előadás kapcsán.