Köznevelési kerekasztal – Napirenden a pedagógus-továbbképzés megújítása

Budapest – A pedagógus-továbbképzés megújításáról, a vezető szaktanácsadói rendszer kialakításáról volt szó a többi között a köznevelési kerekasztal kedden Budapesten tartott tizedik ülésén.

Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport vezetője az ülés után tartott sajtótájékoztatón elmondta: a pedagógusok körében erőteljes az igény a továbbképzésekre, amelyek száma várhatóan nőni fog. Helyi szinten szeretnék közelebb vinni ezeket a képzéseket a pedagógusokhoz és együtt kívánnak működni a felsőoktatási intézményekkel is. Emellett egységes informatikai rendszert és ösztönző rendszert is kialakítanának.

Beszámoltak a keddi ülésen a vezető szaktanácsadói rendszer kialakítására vonatkozó javaslataikról. A szaktanácsadóknak a rendszer megerősítésében szánnak szerepet, s a fő tantárgyak és műveltségterületek esetében kineveznének megyei szinten ilyen vezető szaktanácsadókat.

Közlése szerint az Oktatási Hivatal pedagógiai oktatási központjainak bázisintézmény-hálózatára is javaslatot tettek, ezek célja az lesz, hogy területi szinten könnyebben hozzáférjenek az intézmények a szakmai szolgáltatásokhoz. A tényleges működés januártól várható – jelezte.

Szakál Ferenc a foglalkoztatási munkacsoport képviseletében kiemelte a nyugdíjazással összefüggő kormányhatározat módosítását, eszerint nem zárolnák a nyugdíjba vonuló pedagógusok státuszát. A kötött munkaidőben való kötelező intézményi tartózkodás is kikerül a jogszabályból – közölte.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar hétvégén újraválasztott elnöke úgy értékelte, eredményeket az oktatás hatékonyságának érdekében tárgyalásos úton lehet elérni, és ehhez tartják magukat a jövőben is. Úgy látja, sikerült eredményeket elérni, és a tankerületek létrejötte nemcsak formai változás lesz, hanem a költséghatékonyságot illetően is jobb helyzet alakul ki. Sikerült a nyugdíjas munkavállalóknál eredményeket elérni, ahogyan a tanfelügyelet területén is – jegyezte meg.

Sipos Imre köznevelési helyettes államtitkár összegzése szerint a legfontosabb feladatokat a kerekasztal elvégezte, és minden olyan javaslatot, amit csak lehetett, jogszabályban rögzített az államtitkárság, illetve annak kimunkálása folyamatban van. A kerekasztal mellett hat szakmai munkacsoport működött, 45 ülést tartottak, a munkában több mint 250 szakember vett részt.

Közölte: a héten kezdődő, több mint 500 pedagógus jelenlétével Sonkádon tartandó konferencián megvitatják a munkacsoportok által kidolgozott dokumentumokat.

A szakmai munka nem áll le, a kerekasztal szeptemberben folytatja munkáját, ekkor a tartalomfejlesztés, a nemzeti alaptanterv új változata, a diákönkormányzatiság, a szakmai szolgáltatás kérdése mellett az átalakuló intézményfenntartás kerül majd napirendre – mondta.

A helyettes államtitkár kérdésre válaszolva kitért arra: intézkedéseket terveznek a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése érdekében, a pedagógiai oktatási központok például jelzőrendszert működtetnének.

– MTI –








hirdetés