Helyi közélet

2008.04.10. 06:51

Postánkból: a vágy villamosa nem jó megoldás Debrecenben

<p>Debrecen - A XXI. század elején minden előnye ellenére is nagyon meggondolandó a hagyományos villamos kötöttpályás telepítése a Nagyerdő felé menő útvonalra. A város vezetői eldöntötték, hogy villamos vasút formájában kívánják a tömegközlekedését javítani.</p>

Nem a nagy sikerű színdarabról van szó. A villamos a XX. század korszerű, kényelmes tömegközlekedési vívmánya volt. Városunk is mintegy 7 vonalon üzemeltetett villamost az 1960-as évek elejéig. Megszüntetése a mai napig vitatható, mert az északi, nyugati és keleti rész olcsó tömegközlekedési eszközeként szolgált.
A XXI. század elején minden előnye ellenére is nagyon meggondolandó a hagyományos villamos kötöttpályás telepítése a Nagyerdő felé menő útvonalra (Hunyadi, Mester, Csemete utcák). Erre illetékes városi vezetőink a város lakosságának tájékoztatása, véleményének meghallgatása előtt már eldöntötték, hogy villamos vasút formájában kívánják a település ezen részének a tömegközlekedését javítani. A szándék természetesen jó, de nem korszerű és olcsó megoldás.
A „vágy” villamosa városi, állami és EU támogatási pénzzel is nagyon sokba kerül. E hatalmas összegből csak a város egy része kap, éspedig ismét a nyugati része. A közlekedés nem csak itt okoz gondot.
A nagy pénzért dolgozó szakembereknek tudniuk kell, hogy a villamos vontatása sokba kerül és korszerűtlen. Villamos vontatású (troli) buszok mellett kellene kiállniuk.

Ma már korszerű („önjáró”) trolik is vannak, melyek a fővonal mellől is tudnak utasokat szállítani és kapcsolódnak a fővonalra. A közúti forgalom korszerű eszköze a helyhez nem kötött és a levegőt nem szennyező, csendes, kényelmes troli és gázüzemű buszok.

Az EU a korszerű tömegközlekedés színvonalas, minden igényt kielégítő, nem csak a város egy részét kiszolgáló fejlesztésére ad támogatást.
A várost már évtizedek óta vezető urak csak a belvárost és a nyugati részt igyekeztek fejleszteni (áruházak, ipari parkok, stb.). Jutni kellene már a pénzből a keleti részre is.

Kevés a kerékpárút, a Piac, Csapó, Kossuth utcákon nem biztonságos a kerékpárosok közlekedése. Évek óta nem megoldott a Nyíl és Rakovszky utcák biztonságos forgalma. A város keleti részén számtalan veszélyes útkereszteződés van (Diószegi, Hétvezér úti, stb.). Minden baleset után ígérik a megoldást, csak éppen pénz nincs rá.
A „vágy” villamosának már zöld útja van, mert az EU támogatása elvész, ha nem ez a terv valósul meg. Kár!

Egy, a XXI. század nem korszerű tömegközlekedését nagyon sok pénzért valósítja meg a vezetés, több évre feltúrja az utcákat, forgalomeltereléssel és talán néhány „úgyis beteg”, öreg fa kivágásával.

Teheti! Hiszen jól meggondolta. Bár a város tömegközlekedése ezzel még nem lesz megoldva. Néhány év múlva csengethet a modern 2-es villamos?
Polyánszky Tibor, Debrecen

  • Közlekedésbiztonsági kupa
  •  Video
  • Füstölgő színházi előadás
  • Útfelújítás: fél év múlva
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában