Könnyebb lesz vállalkozni

Könnyebb lesz vállalkozni
© Illsuztráció: mandiner.hu
Debrecen – Kényelmesebb ügyintézés, átláthatóbb és kevesebb adminisztráció a jövőben.

– Folytatódik a bürokrácia- és az állami rezsicsökkentés, valamint az államigazgatás reformja, melynek célja, hogy versenyképes, szolgáltató típusú közigazgatást valósítsunk meg, ami az állampolgárok és a gazdaság szereplőinek érdekét is szem előtt tartja – mondta köszöntőjében Rácz Róbert Hajdú-Bihar megyei kormánymegbízott szerdán azon a konferenciasorozaton, mely a vállalati szektorhoz kapcsolódó közigazgatási bürokrácia csökkentését tűzte ki célul.

Hús-vér problémák

Az eseményen aznap megtartott kerekasztal-beszélgetésen Fülöp Zsolt, a Trans-Sped Cégcsoport tulajdonosa említést tett a hosszú ügyintézés problémájáról, valamint felhívta a figyelmet a vállalkozási pénzügyi ismeretek hiányára is. – Nincs megfelelő oktatás, ahol a vállalkozáshoz szükséges ismereteket megszerezhetik az emberek, a jövő vállalkozói rétege nincs felkészülve – említette. Ugyanakkor elmondta azt is, érzékelhető a kormány által elindított változtatás, ami jó irányt mutat.

– A kezdő vállalkozóknak egy céget beindítani akár 30 napon belül is lehet. A probléma az, hogy ezek a vállalatok nehezen jutnak tőkéhez, ezért az 50-60 százalékuk három éven belül tönkremegy – mondta Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója. – A megfelelő ügyintézőkkel való előzetes konzultáció azonban nagyban segíti a vállalkozókat, aminek köszönhetően meg lehet tudni minden olyan információt, amelyek révén kevesebb adminisztrációs hiba és hiánypótlás adódik – tette hozzá.

– A munkaügyi ellenőrzéseket most nem veszik túl komolyan a cégek. Engedélyt kérő közigazgatás helyett a bejelentéseken alapulót kell megteremteni, ami magában foglalja az ügyfélbe vetett bizalmat. Viszont, ha ellenőrzéskor más derül ki, mint ami be volt jelentve, súlyos büntetéseket kell kiszabni – mondta dr. Simon Attila István, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért felelős helyettes államtitkára, majd hozzátette, nem lehet elmenni a jelentős számban feketén dolgozók mellett sem.

A NAV szolgáltató is

Az adózást érintő újításokról Veres István László, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal megyei igazgatóságának vezetője beszélt. – A jogszabályok környezeti megújulása mellett szervezeti átalakulás is történt, három szint helyett már csak kettő van, a főigazgatóságok megszűntek. A legnehezebben megfogható a szemléletbeli megújulás, hiszen a NAV esetében a hatósági jelleg erősebben dominál, mint a szolgáltató szerepe. E kettő között kell az egyensúlyt megteremteni. Nagyobb cégek vezetői, vagy bárki, akinek segítségre van szüksége, felkereshet bennünket, hogy elkerüljük az esetleges félreértésekből eredő problémákat – mondta.

HBN–VK


Bürokráciacsökkentés a gyakorlatban

A reform értelmében:

  • a 30 napos ügyintézés 21 napra, a nagyobb időigényű ügytípusok ügyintézési határideje pedig átlagosan 25 százalékkal csökkent.
  • 25 tevékenységet, amit korábban engedélyhez kötöttek, a jövőben bejelentés alapján lehet folytatni.
  • Az erkölcsi bizonyítvány benyújtási kötelezettsége megszűnt, a hatóság kéri le a szükséges adatokat, az ügyfélnek nincs dolga vele.
  • Bevezették az objektív határidőt, ami 8 napos határidőt céloz meg, továbbá biztosítja az ügyek jelentős részének 2 hónapon belüli befejezését– ismertette dr. Zöld-Nagy Viktória, a Miniszterelnökség területi közigazgatás fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára.








hirdetés