Koncepcióból tervek a Tócó rendezésére

Akt.:
Koncepcióból tervek a Tócó rendezésére
© Fotó: Molnár Péter
Debrecen – A hét utolsó három munkanapján lakossági fórumot tartanak róla a Lovardában.

Immár a vízügyi engedélyezésnél tart a Tócó vízfolyást érintő tervezési projekt – derült ki a 670 millió forintos uniós támogatásból megvalósuló pályázatról tartott hétfői tájékoztatón. Mint arról Kórós Csaba, a megyei kormányhivatal, környezetvédelmi és természetvédelmi főosztályának vezetője beszámolt, az elképzelések szerint 11-12 milliárdba kerülő beruházás engedélyes tervei is még idén elkészülhetnek, így a várhatóan jövő évben megjelenő pályázati kiírásra azonnal tudnak jelentkezni. A tájékoztatón az is elhangzott, hogy az ezzel kapcsolatos lakossági észrevételeket a szerdán, csütörtökön és pénteken 16 órától a Lovardában megrendezett fórumokon szeretnék megvitatni.

Esővíz zárt csatornába

Elsősorban a repülőtér és környezete vízgazdálkodási helyzetének javítására szolgál az az elképzelés, amely azonban érinti a csaknem 26 kilométer hosszúságú Tócó-patak 13 kilométerét is – mondta el Kórós Csaba. A tervezett átalakítás a Kisheggyesi úttól délre eső Tócó-szakaszt érinti, ennek egyik nagyon lényeges fázisa, hogy az útnál lévő záporkiömlő helyett egy 2,2 méter átmérőjű 1700 méter hosszú vasbeton csőbe ömlik majd az esővíz. Így a Debrecen-Füzesabony vasútvonalig terjedő szakaszon attól kezdve tisztább marad a Tócó vize, amely, nagy esőzéseknél ha feldúzzadt, keveredett a szennyvízzel is. Ilyenkor az „árhullám” levonulása után visszamaradó és bomlásnak induló szerves anyagok árasztották a bűzt, ami ezzel a fejlesztéssel szintén megszűnik. Az osztályvezető elmondta, száz méterenként tisztítóaknákat helyeznek el a csővezetéken, és a két végén úgynevezett gépi gereb szűri meg a hulladékot, melynek nagysága csapadékos időszakban az egy-másfél tonnát is eléri.

Dréncsövezéssel a talajvíz ellen

A repülőtér és környezete nagy mennyiségű csapadék lehullásakor vagy a tavaszi hóolvadás következtében teljesen víz alá kerül, s ez veszélyezteti az ott kialakított ipari parkot is. Ugyancsak problémát jelent a már elkészült fejlesztések burkolt felületeiről lefolyó esővíz elvezetése a Tócó patakba, amit a tervezett beruházás szintén orvosol, akárcsak a Tégláskert, Epreskert és Boldogkert csapadékvíz elvezetését. A repülőtéren át vezet jelenleg az említett városrészek főgyűjtővezetéke, amelyet egy 1628 méteres kikerülő szakasszal el fognak onnan vezetni. Az üzemterületen, így a kifutópálya és a gurulópálya mellett is le kell süllyeszteni a talajvizet, ehhez 1,2-1,5 méter mélyen összesen 13 ezer méter dréncsövet helyeznek el, hogy a gyűjtő csatornába vezessék a felhalmozódó vizet, amihez 40 ezer köbméter földet kell majd megmozgatni – tette hozzá az osztályvezető.

HBN-ÉP








hirdetés