Kezdődik az elszámolás

Ha kevesebb lesz a törlesztőrészlet, nem veszítik el a lakásukat a fizetési nehézségekkel küzdő devizahitelesek
Ha kevesebb lesz a törlesztőrészlet, nem veszítik el a lakásukat a fizetési nehézségekkel küzdő devizahitelesek - © Illusztráció: Getty Images
Debrecen – Március 1-jén megkezdődik a devizahitelesek és a bankok közötti egyeztetés.

A törvény szerint a forint- és devizahitelesek, valamint a bankok közötti elszámolás során az adósok számára vissza kell fizetni a tisztességtelen kamatemelések és árfolyamrés miatti túlfizetéseket. Minden 2004. május 1. és 2014. július 19. között kötött forint- és devizahitel érintett. Kivételek is vannak, ezek a hitelkártyák, folyószámlahitelek, államilag kamattámogatott forinthitelek – tudtuk meg dr. Morvai Gábortól, a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat vezetőjétől.

Ki jár jól?

A szakértő elmondta: az elszámolás azt jelenti, hogy a teljes törlesztést a kezdetektől, hónapról–hónapra újra kell számolni, az MNB által megalkotott és ellenőrzött számítási módszerrel. Morvai Gábor szerint sokan felteszik most a kérdést, ki fog jól járni az elszámolással? Szerinte a válasz a tisztességtelen kamatemelések számán, mértékén, illetve az alkalmazott árfolyamrésen múlik. A szakértő hangsúlyozta: már megszűnt szerződések esetén leghamarabb május második felében várhatunk pénzt a banktól. Ha még élő szerződésünk van, vagy már felmondták és behajtás alatt van, a tartozás csökkenésére lehet számítani.

Tértivevényes levélben jön

A bankok március 1. és április 30. között a deviza alapú kölcsönök esetén küldik ki a leveleket, ezek közül a jelzálogkölcsönöket forintosítják is, majd augusztus 1. és szeptember 30. között a forinthitelesek és a deviza alapúnak nem minősülő szerződések lesznek soron. Mindkét esetben módosulhat a határidő, mert a bankoknak volt lehetőségük pert indítani az állam ellen, hogy bebizonyítsák, nem voltak tisztességtelenek. Ezekben az esetekben a peres eljárás befejezését követő 60. napig kell kiküldeni az elszámolást.

Vannak feladatok

Az első és legfontosabb feladat, hogy jelentsük be a banknak a levelezési címünket, ha a banknál meglévő címünk közben változott. (A bank annak küldi ki az elszámolást, akivel eddig is levelezett.) Akinek már megszűnt a szerződése, érdemes bejelentenie azt a számlaszámot, ahová a visszajáró összeg utalását kéri. Aki úgy gondolja, hogy érinti az elszámolás, kövesse a bankja honlapját, mert ott fogják közzétenni, ha valamennyi fogyasztóval elszámoltak. Ha mégsem érkezik meg a levél, a közzétételt követő 60 napon belül írásbeli panasszal élhetünk a banknál – ismertette a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat koordinátora.

HBN-OCS








hirdetés