Kevesebb halál az utakon, de veszélyben a kerékpárosok

Akt.:
A megyei közgyűlés ülésén
A megyei közgyűlés ülésén - © Fotó: HBN
Hajdú-Bihar – Minden 5. balesetet kerékpáros okoz, akik az összbaleseti számokat nézve sem szerencsések.

2001-hez képest 2010-ig 50 százalékkal csökkenjen a balesetekben elhunytak száma – az EU Közösségek Bizottsága 2001. szeptember 12-én kiadott könyvének, mely 2010-ig meghatározza a közösség közlekedéspolitikai feladatait, ez volt a legfőbb célkitűzése az unióban.

Ezt a csökkenést megyénknek sikerült elérnie 2014-re, hiszen míg 2001-ben 60-an haltak meg útjainkon, addig 2014-ben 24-en. Ugyanezen intervallumban a súlyos sérüléssel járó esetek száma 364-ről 230-ra, a könnyű minősítésűeké 667-ről 573-ra csökkent – hallhattuk Gyurosovics József dandártábornokot, megyei rendőrkapitányt a megyei önkormányzat közgyűlése soros ülésén, amikor a baleseti helyzetről adott tájékoztatást.

Figyelemfelhívás

A cél 2020-ra további csökkenés, amihez azonban a beszámoló alapján úgy tűnik, az állampolgárok KRESZ-ismeretének frissítésére lesz szükség. A rendőrkapitány ugyanis elmondta, hogy az első három baleseti ok az elsőbbség meg nem adása, gyorshajtás, valamint kanyarodási szabály megszegése. Az okozókat elemezve kiderült, hogy azok 59 százalékban személygépkocsik, 18 százalékban kerékpárosok, tehát leegyszerűsítve kimondható, hogy minden 5. balesetet utóbbiak okoznak. A balesetek 40 százalékának pedig ők és a gyalogosok az elszenvedői. Gyurosovics József ezért a főkapitányság egyik céljaként a két keréken közlekedők és a gyalogosok figyelemfelhívását jelölte meg.

Sok millióan

A baleseti okozók első helyén trónt követelő autósok sincsenek könnyű helyzetben, ugyanis a megye határforgalma is óriási, tavaly 5,2 millió ember 1,6 millió járművel lépett át hazánkba. A légi kikötő forgalma is megötszöröződött – tudtuk meg. Szó esett még arról is Bíró László képviselő (Jobbik) felvetésére, hogy sok bűncselekmény történik a MÁV területén: vonatdobálás, lopás, sorompórongálás, és sajnálatos módon tucatnyian vetették magukat vonat alá a szóban forgó időszakban. Gyurosovics József kijelentette, hogy az öngyilkosság megelőzéséért tenni nem tud a rendőrség.

Közösen kellene

Megyénk képviselői is belátták, hogy a balesetmegelőzés objektív feltételeiért közösen kellene tenni. Utóbbit Gyula Ferencné (MSZP) fogalmazta meg, aki közölte, a 47-es főút szinte már nem is bírja a hatalmas forgalmat, és a 4-es főút fejlesztése is folytatásért kiált, hiszen félelmetesen sok arra a baleset.

Abban mindannyian egyetértettek, hogy “látható a rendőrség”, Tímár Zoltán (Fidesz-KDNP), Mikepércs polgármestere saját, megnyugtató esetét idézte, amikor ő is megbizonyosodhatott arról, hogy a 47-esen bizony sokszor igazoltatnak. Ménes Andrea frakcióvezető (Fidesz-KDNP), Vámospércs polgármestere sorolta az önkormányzatok korábbi, megvalósult igényét a rendőrség felé: létszámfeltöltés, jelenlét és szorosabb kapcsolat. – Ehhez nagy szükség volna az utak javulására, valamint a térfigyelő rendszerek további kiépítésére is – tette hozzá. Dombi Imréné (Fidesz-KDNP), Püspökladány vezetője a helyi jó példáról beszélt: az önkormányzat, a polgárőrség és a rendőrség között heti egyeztetés van, sőt elkezdték az idős, kerékpárral közlekedők felkészítését a megújult, teljes települést lefedő kerékpárút helyes használatára.

HBN-BB


Honnan jön a rendőr?

Csige Tamás, Hajdúdorog polgármestere egy anomáliára hívta fel a közgyűlésen a főkapitány figyelmét. Úgy tudja, hogy a rendőrkapitányságok jelenleg megszokott illetékességi területét felülírhatja egy belügyminisztériumi rendelet, amely járási szinten alakítaná ki az illetékességet. Eszerint Hajdúdorog, ahol jelenleg őrs van, nem a hozzá 4 kilométerre lévő Hajdúnánáshoz, hanem a 16 kilométerrel távolabbi Hajdúböszörményhez tartozna. A polgármester félelmét fejezte ki amiatt, hogy távolabb kerül a segítség, az ellenőrzés, és mivel csak rendőrszakmai okokra hivatkozva lehetne a BM-mel tárgyalni, kérte a főkapitány segítségét. Gyurosovics József a folyamatban lévő miniszteri rendeletről szólva kiemelte, hogy a rendőrség nem jogalkotó, csupán végrehajtó.

Dobogón a felderítésben
Debrecen – Számos beszámoló kapott helyet a 13 napirendi pont között, így a közbiztonságot elemző is.








hirdetés