Két óra alatt Budapestről Debrecenbe vonattal?

Két óra alatt Budapestről Debrecenbe vonattal?
Püspökladány – A 68 kilométeres szakasz felújításával 2 óra alá csökken a menetidő Debrecenig.

Szűcs Katalin agorás levelezőnk kérésére korábban már tájékoztatást kértünk a nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től a Szajol – Püspökladány vasútvonal tervezett átépítéséről. Akkor a 137,4 milliárd forintos beruházás még csak pályázati tervként szerepelt, ám Oláh Lajos, a közlekedési tárca államtitkára pénteki tájékoztatóján arról számolt be, hogy a kormány ezen a héten támogatásáról biztosította az uniós nagyprojektet, amihez 43,8 milliárdos önrészt biztosít.

Hozzátette, minden 13 milliárdnál nagyobb kölségvetésű pályázat számít nagyprojektnek, melyekből a kormány 2007-től 30-at hagyott jóvá, és ezek közül Brüsszelben 17-et fogadtak el. Véleménye szerint még idén az utóbbiak közé fogtartozni a nemzetközi szempontból is fontos 100-as vasútvonal középső szakaszát érintő korszerűsítés.

Biztonságosabb vonal

A tervezett felújításról dr. Mosóczi László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese számolt be. Mint mondta, a Budapest – Szajol útvonalon már megtörtént a felújítás, és 2013 végére vagy 2014 elejére három szakaszban elvégzik Püspökladányig is. Ezután a fővágányon óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok, ami lehetővé teszi, hogy Budapestről kevesebb, mint 2 óra alatt elérhető lesz Debrecen.

Ehhez megerősítik az alépítményeket, és uniós szabványnak megfelelő erősségű tengelyterhelésre alkalmas síneket fektetnek le. A régieket a kisebb sebességű, például a Debrecen – Mátészalka vagy a Nyíregyháza – Vásárosnamény vonalon használják fel, kicserélve az ottani gyengébb minőségűekkel. Első ütemben a Szajol – Kisújszállás, azt követően a Kisújszállás – Püspökladány közötti szakaszon végzik el a vágányok átépítését, majd a 3. ütemben a teljes 68 kilométeres hosszon a biztosító berendezéseket korszerűsítik. Ennek keretében épül ki az európai normáknak megfelelő vonatbefolyásoló rendszer, melynek hiánya okozta például a napokban a belgiumi katasztrófát.

Két közúti aluljáró

A vasúti pálya átépítése mellett megújulnak az állomások és környezetük is. Püspökladányban az épület külső festése, előtte a tér rendezésére, a parkolók, valamint az állomás stílusához illeszkedő előtető, peron-, rámpa- és lépcsőlefedések kialakítása, illetve az új biztosítóberendezéshez az üzemi épület megépítése, valamint a Mikszáth és Baross utcák aluljáróba vezetése szerepel még a tervekben. Mindez összesen mintegy 8,5 milliárd forintba fog kerülni.








hirdetés