Kerüljük el az „ünnepi” pluszkilogrammokat!

Kerüljük el az „ünnepi” pluszkilogrammokat!
© Fotó: Getty Images
Budapest – Nem is gondolnánk, hogy egy-egy apró sütemény mennyi pluszkalóriát jelent.

A karácsony és az ünnepi időszak egyértelműen nem a fogyókúrázásról szól, így nem árt, ha megpróbálunk kicsit előre tervezni és odafigyelni az étkezésre, hogy a szervezetünket se terheljük meg annyira. Ha pedig mégis felszalad pár kiló, akkor igyekezzünk lehetőleg egy–másfél hónap alatt megszabadulni a pluszkilóktól! De mi a helyzet akkor, ha egyáltalán nem szeretnénk tovább hízni az ünnepek alatt?

– Nemzetközi kutatások arra utalnak, hogy ha nem adjuk le az ünnepek után egy–másfél hónapon belül a karácsonykor felszedett pluszkilókat, azok tartósan megmaradnak. Ha minden évben gyarapodunk pár karácsonyi kilóval, ez néhány év alatt akár jelentős súlytöbblethez vezethet! – hívta fel a figyelmet a problémára dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakértő.

Észre sem vesszük

Fél kiló „zsír hízáshoz” 4375 többletkalória bevitele szükséges! – Ha elkezdünk számolgatni: karácsonyi süteményből egy szelet körülbelül 500 kalória, egy kis alkohol akár több száz kalória, sültek, köretek, majonézes saláták stb. nagyon könnyen összejön a 4400 kalória! Nem véletlen, hogy a saját statisztikánk alapján átlagosan 3–5 kilogramm súlyfelesleg jön fel a karácsonytól újévig terjedő periódusban.

A karácsonyi hízás elkerülésére a karcsúsító étkezés mellett a mozgás is a segítségünkre lehet: mozogjunk többet a megszokottnál. Ez nem azt jelenti, hogy a legközelebbi edzőteremben kell ünnepelnünk a karácsonyt. Ha naponta legalább 1 órát mozgunk, az akár 200–500 kalória megtakarítást jelent az energia egyenlegünkben. Az viszont rossz ötlet, hogy először teleesszük magunkat, mondván, hogy majd lemozogjuk. Előbb mozogjunk, és aztán még mindig gondolkozhatunk azon, hogy tényleg azonnal be akarjuk-e kebelezni néhány felesleges falat formájában 10 másodperc alatt a fél- egyórás mozgással elhasznált kalóriákat – tanácsolja a szakember.

A túlevés elkerülése

– A hagyományos karácsonyi ételsor nem annyira problémás, hogyha azt megfelelő konyhatechnikával készítjük el. A halászlé például egy olyan étel, amely teljesen beleillik a fogyókúrás étrendbe, feltéve persze, hogy a szegedit készítjük el és nem a bajait! A szegedi halászlénél ugyanis a saját anyagával, a halhússal sűrítjük a levest, míg a bajai verzió tésztával készül. Az ünnepi menüben szintén egészséges fogás lehet a roston sült hal, párolt vagy sült zöldséggel és salátával. A klasszikus töltött káposztánál sem mindegy, hogy a hús, vagy a rizses töltelék dominál-e? – árulta el a testsúlygyógyász szakorvos, aki azt is elmondta, hogy a majonézes ételeket szintén érdemes kerülnie annak, aki nem szeretne pluszkilókat felszedni!

– A legnagyobb kihívást azonban egyértelműen a sós vendégváró falatok és persze a sütemények jelentik. Ezek ugyanis etetik magukat és sajnos az emberek agya úgy működik, hogy az ilyen csipegetett ételeket nem regisztráljuk. Nem véletlen, hogy általában az emberek 25–30 százalékkal alább becsülik az elfogyasztott ételmennyiséget. Ez éppen ezekből a falatkákból adódik, tehát lehetőség szerint kerüljük ezeket a csábító, vendégváró falatkákat! – nyomatékosította dr. Gajdács Ágnes.

HBN








hirdetés