Kertészkedés ízületkímélő módon

Kertészkedés ízületkímélő módon
Kertészkedés ízületkímélő módon - © Illusztráció: AFP
Debrecen – Mielőtt nekikezdünk a kerti munkának, kicsit mozgassuk át végtagjainkat.

A 35 évnél idősebb magyarok közel 70 százaléka végez kerti munkát, amikor szezonja van. Egyharmaduk (36 százalék) napi rendszerességgel teszi ezt, további 10 százalékuk heti 4-5 alkalommal. Megdöbbentő, hogy a fiatalabb – 35-50 éves – korosztály fele tapasztal fájdalmat az olyan hétköznapi teendők végzése közben, mint a házimunka, a cipekedés, vagy a kertészkedés. Vezet a térdfájdalom (36 százalék), ezt követik a derék- (26 százalék), illetve a vállpanaszok (20 százalék). A fájdalom leggyakoribb oka lehet a porckopás, amely már a 35 és 50 év közöttiek egynegyedét érinti – derült ki a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának 2014-es felméréséből.

Tavasz nagy elánnal nekilátunk a munkálatoknak, s közben rengeteget térdelünk, hajolunk, görnyedünk, sokat vagyunk egyhelyben. Másnap pedig az izomláztól, megerőltetéstől alig bírunk megmozdulni.

A kerti munkákból adódó panaszok hátterében leggyakrabban izomhúzódás, izomgörcs, a csigolyaközti porckorong elváltozása valamint a kisízületek (a gerincben a csigolyákat összekötő ízületek) kopása állhat. Az izomhúzódást az izmok tartós statikus terhelése eredményezi. A problémát leggyakrabban túlerőltetés, gyakori helytelen emelési technika illetve egy rossz mozdulat váltja ki. Mindezek következtében az ideggyökre nyomó hatás is kialakulhat, amely a csípőbe, fartájékra, combba kisugárzó fájdalmat okozhat. Húzódás bármely izomnál felléphet, ám kertészkedés közben főleg a deréktáji terület érintett. A fájdalom az enyhétől a kínzóig terjedhet, gyakran izommerevséggel, mozgásbeszűküléssel jár. A kertészkedés során a derékfájdalom kialakulásában gyakori okként szerepel a hideg hatás, a deréktáji izomzat megfázása, amelynek elkerülésére réteges, derekat védő öltözködés ajánlott – olvasható az izuletor.hu oldalon.

A fájdalom gyakori oka

A porckopás az egyik leggyakoribb ízületi betegség, ráadásul viszonylag fiatal korban elkezdődik. Oka az ízületeket párnázó kemény, de rugalmas szövet, a porc kopása: ilyenkor a sérült porcfelület dörzsölődik, gyulladás jöhet létre, ami fájdalmat, merevséget és mozgási nehézségeket okoz. A porckopás egy idő után vissza ugyan nem fordítható, de lassítható, késleltethető folyamat. Bármennyire is erőltettük meg magunkat kertészkedés közben, a folyamatos fájdalomcsillapítás nem megoldás. Az ízületi problémára a patikában recept nélkül is kaphatunk porcépítő készítményeket, amelyeket kúraszerűen érdemes szedni.

Megfelelő mozdulatok

Mielőtt nekikezdünk a kerti munkának, kicsit mozgassuk át végtagjainkat és nyújtsuk meg izmainkat úgy, mintha sportoláshoz melegítenénk be.

Guggoljunk, ne hajoljunk, amikor nehezebb tárgyat emelünk fel vagy teszünk le a földre. Emeléskor használjuk inkább a láb- és hasizmainkat. A felemelendő tárgyat tartsuk minél közelebb testünkhöz. Ne csavarjuk ki testünket túlságosan. Ne egy-egy testrészünket forgassuk, hanem egész testünket egyszerre. Álló munka esetén jó szolgálatot tehet egy kis zsámoly, amelyre hol a jobb, hol a bal lábunkat tehetjük fel, ezáltal némileg tehermentesíthetjük az ágyéki csigolyákat. A helyes emelési technika – széles terpesszel és a lábak közé helyezett súlyponttal – segít elkerülni a hátfájdalmakat. Lehetőség szerint soha ne hajoljunk előre nyújtott lábbal. Az ágyékcsigolyák tehermentesítése céljából tartsuk a hátunkat egyenesen. A gerincoszlop erős meghajlítása – például gyomláláskor vagy palántázásnál – az izomzat túlterhelését eredményezi. Hosszan tartó előre hajolás esetén egyik térdünk legyen mindig a talajon, és lehetőleg támaszkodjunk az egyik kezünkre.

Kíméljük magunkat!

Osszuk be a feladatokat úgy, hogy ne erőltessük túl magunkat. Különösen az olyan munkáknál, amelyek egy mozgássorra épülnek, így egyes tagjainkat, ízületeinket különösen terhelik. Legyünk tekintettel erőlétünkre és korlátainkra. Pihenjünk vagy váltogassuk az elvégzendő feladatokat. Ha fáradtak, vagy kimerültek vagyunk, fejezzük be a munkát.

HBN

Tippek egyes kerti munkára:

  • Ágyások felásása: a hajlás elkerülése érdekében használjunk hosszú nyelű szerszámokat!
  • Kapálás, talajlazítás: válasszunk hosszú nyelű, jó fogású szerszámokat, használjuk őket előre görnyedés nélkül!
  • Gyomlálás: kerüljük a hosszú ideig tartó, görnyedt testtartást!
  • Virághagymák, palánták kiültetése: gyakran változtassunk testhelyzetet és használjunk térdünk alá párnát!
  • Dugványozás: hosszantartó munka során üljünk alacsony székre!
  • Metszés: válasszunk ízületkímélő fogantyúval rendelkező szerszámot vagy viseljünk csuklóvédőt!
  • Permetezés: kisebb részekre elosztva végezzük!
  • Gereblyézés: támadóállásban testsúlyáthelyezéssel és egyenes háttal végezzük!
  • Öntözés: Inkább többször forduljunk és használjunk kisebb locsolókannát.
  • Talicskázás: Egyenes háttal, térdek hajlításával emeljük meg a talicskát!
  • Fűnyírás: Túlterhelhetjük a vállízületeket, a vibrálás megterhelő lehet a kisízületek számára, a fűnyíró traktor hátproblémákat okozhat. A fűnyíró gyűjtőjének kiürítésekor a veszély a gerincoszlop meghajlításában és elfordításában rejlik.








hirdetés