Helyi közélet

2017.05.31. 13:41

Nagyszabású vasúti építkezés indul Hajdú-Biharban

Hajdú-Bihar - Gyorsabb, halkabb, biztonságosabb lesz a vonatközlekedés Debrecen és Budapest között.

Hajdú-Bihar - Gyorsabb, halkabb, biztonságosabb lesz a vonatközlekedés Debrecen és Budapest között.

Az ország eddigi legnagyobb vasúti beruházásával 2015 végére megvalósult Szajol-Püspökladány vonalszakasz átépítése csak az első lépcsőfoka volt a fejlesztés eredeti céljának, nevezetesen, hogy az utasok gyorsabban eljuthassanak a célállomásra Budapest–Debrecen viszonylatban. A Püspökladány–Ebes, majd az Ebes–Debrecen vasúti pálya átépítése hónapokon belül elkezdődhet. Minderről Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) akkori kommunikációs igazgatója tájékoztatta a Naplót.

Rá se lehet majd ismerni

A Püspökladány–Ebes vonalszakaszon jelenleg a kivitelezőt kiválasztó közbeszerzési eljárás zajlik. A szerződést várhatóan a második negyedévben kötik meg a felek, és még a nyáron megkezdődhet a beruházás. A vonalat a tervek szerint 2019 végén helyezik ideiglenesen forgalomba.

Uniós és hazai források felhasználásával korszerűsítik Kaba, Hajdúszoboszló és Ebes vasútállomások teljes vágányhálózatát, magasperonokat létesítenek, aluljárók, liftek, perontetők épülnek, akadálymentes lesz a vasút­állomás. Kabán külön szintű vasúti-közúti keresztezést alakítanak ki. Hajdúszoboszlón és Ebesen zajvédő falakat húznak fel. Kabán 42 P+R (autóparkoló) és 75 B+R (biciklitároló), Hajdúszoboszlón 42 P+R és 70 B+R, Ebesen 25 P+R és 68 B+R parkoló épül. Az állomásokon térvilágítás és korszerű utastájékoztató berendezés lesz, felújítják a felsővezeték-rendszereket, kiépítik a biztosítóberendezéseket. Az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz átépítésének közbeszerzési eljárása 2018 első negyedévében lehetséges. A kivitelezési szerződéskötés a jövő év második vagy harmadik negyedévében várható. Ennek a beruházásnak a részeként, az Intermodális Közösségi Közlekedési Központtal összhangban, megújul a vasútállomás épülete is: akadálymentesítik a területet, felújítják a meglévő peronokat, mozgólépcsők épülnek és új gyalogos aluljáró rendszert alakítanak ki. A közbeszerzési eljárás itt is tart.

2020-ban 160-nal

Az utasok joggal kérdezik, hogy a már felújított Szajol–Püspökladány vonalszakaszon miért nem közlekednek 160-nal a személyszállító szerelvények. Mint azt Loppert Dánieltől megtudtuk, amellett, hogy az új pályán csendesebben haladnak a vonatok, gyorsult a közlekedés, hiszen megszűntek a lassújelek, a pontosság és az eljutási idő is javult. Bár a pálya már most alkalmas a 160-as tempóra, mégis csak 120 kilométer/óra lehet a maximális sebesség, mert még nem működik az ETCS (egységes európai vonatbefolyásoló rendszer) berendezés. A Szajol–Püspökladány projektben az ETCS 2-es szintjéhez szükséges belsőtéri elemeket már telepítették, a külsőtéri elemek felszerelése akkor lehetséges, ha a sínpálya többi része is átépült. Ez előreláthatólag 2020-ig valósul meg. Ha elkészül a követő vonalszakasz és Debrecen állomás is átépül, akkor lesz lehetőség az ETCS teljes Szajol–Debrecen szakaszon történő kivitelezésére.

HBN–KZS


Bizonyára rögtön kitalálták, hogy mi a megoldás: igen, a vonat! Mini közvéleménykutatás keretein belül debrecenieket kérdeztünk arról, mennyire elégedettek a vasúti szolgáltatásokkal.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) két nappal meghosszabbítja a májusi havi és második félhavi vasúti és autóbuszos bérletek érvényességi idejét a háromnapos hétvége miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában