“Kedvezőbbé kell tenni a viteldíjakat” – Egyre kevesebben járnak DKV-val Debrecenben

A komfort már megvan, a cél a járatok gyorsítása
A komfort már megvan, a cél a járatok gyorsítása - © Illusztráció: Derencsényi István, archív
Debrecen – Csökken az ezredforduló óta a megyeszékhelyen a közösségi közlekedést igénybe vevők száma – mondta Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület által szervezett kerek­asztal-beszélgetésen. Kiderült, hogy míg a 2000-es évek elején évente 140-150 millió utazást regisztráltak a cégnél, addig ez a szám mostanra 101-105 millióra esett vissza. Ugyanakkor jelentősen javult a járművek komfortja, és az elmúlt három esztendőben nem nőttek a viteldíjak.

– Nem kell feltétlenül felszámolni a közösségi közlekedésben meglévő párhuzamosságokat, mert egy váratlan helyzet, baleset, csőtörés miatti útlezárás esetén, ha elakad a busz, jó, ha a közelben van például troli, esetleg vonat, ami átveheti a busz szerepét – fejtette ki véleményét Fleischer Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének kutatója a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) által a megyeszékhely közösségi közlekedéséről szervezett kerekasztal-beszélgetésen. A szakember arra az álláspontra helyezkedett, hogy bár a politikusok időnként bedobják a közösségi közlekedés ingyenessé tételét, az nem jó ötlet, ugyanis pénzbe nem kerülő, jó tömegközlekedést még senki nem látott.

Kevesebb kedvezmény

Nagy Attila, a DKV vezetője előadásában hangsúlyozta, a járműpark fejlesztése előtt végzett utaselégedettségi felmérések rendre azt mutatták, hogy sorrendben a komfort, a tarifa és az elérési idő a legfontosabbak. Miután ma már megvan a komfort, ez mostanra megfordult, az elérési idő került az első helyre. Ezért a közlekedési cégnél arra törekszenek, hogy utasaik minél hamarabb elérjék céljukat. Ezt azonban Debrecenben, főleg a reggeli csúcsforgalom idején nagyon nehéz megoldani, mert még két hétköznap forgalma sem egyforma – jelentette ki Nagy Attila.

– A kedvezmény és a tarifarendszerhez hozzá kell nyúlni. Kedvezőbbé kell tenni a viteldíjakat. Ugyanakkor a több mint 30-féle kedvezmény finanszírozását nem bírja el a rendszer – jelentette ki a DKV Zrt. vezetője.

Magántőke a helyköziben?

A kerekasztal-beszélgetés vége felé Szabó Tamás Bálint, a Közlekedéstudományi Intézet Északkelet-magyarországi regionális irodájának vezetője arról számolt be, hogy a jövő évtől új korszak köszönt be az autóbuszos helyközi és távolsági közlekedésben. Lejárnak a volt volánokkal (megyénkben jelenleg ÉMKK-val) kötött közszolgáltatási szerződések, vagyis akár magáncégek is megjelenhetnek ezen a piacon. A vasúton 2023-tól következik be ugyanez. Az erre vonatkozó pályázatot hamarosan kiírják – ismertette a szakember.

Növekvő komfort

A DKV járműállománya jelenleg az országban az egyik legmodernebb, az utolsó 10 évben csaknem 35 milliárd forintot költöttek új villamosok, trolik, valamint autóbuszok beszerzésére. Amióta euro 5-ös, korszerű motorral szerelt autóbuszok közlekednek Debrecenben, azóta évente 5 tonnával kevesebb káros anyag kerül a levegőbe.

HBN–OCs








hirdetés